تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,262,396 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,652,311 |
تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی ایران از منظر توجه به ویژگیهای شهروند جهانی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، تیر 1400، صفحه 59-82 اصل مقاله (1.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا زارعی* 1؛ مرضیه نیکدل2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران، مدرس دانشگاه فرهنگیان بیرجند | ||
2کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان بیرجند، بیرجند، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 23 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی کتب مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای شهروند جهانی بوده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا کمی میباشد. واحد تحلیل در این پژوهش جملات و تصاویر کتب درسی است. جامعۀ آماری، کتب مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی سال تحصیلی 1399-1400 است و نمونۀ آماری همان جامعه است. ابزار گردآوری اطلاعات مؤلفههای شهروند جهانی آکسفام بود که در سه حیطه شناختی، مهارتی و نگرشی طبقهبندی شده است که با تأیید استاد مربوطه روایی این پژوهش قابلقبول میباشد. برای محاسبۀ پایایی، شمارشها توسط پژوهشگران بهصورت مستقل انجام شد و با استفاده از ضریب هولستی، ضریب پایایی بهدستآمده 82/0 میباشد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان میدهد. در بین پایههای دوره دوم ابتدایی، پایه پنجم با 44/59 درصد و پایه چهارم با 93/16 درصد به ترتیب دارای بیشترین و کمترین مقدار توجه به مؤلفههای شهروند جهانی میباشند. در بین کتب موردبررسی به مؤلفه شناختی با 53/52 درصد، بیشترین و به مؤلفه نگرشی با 21/9 درصد، کمترین توجه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شهروند جهانی؛ مطالعات اجتماعی؛ دورۀ دوم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of Social Studies Books in the Second Elementary Course of Iran from the Perspective of Attention to the Characteristics of a Global Citizen | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Zarei1؛ Marziye Nikdel2 | ||
1PhD student in Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Bachelor of Educational Sciences, Farhangian University of Birjand, Birjand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to review the social studies books of the second elementary Course in terms of attention to the components of global citizenship. The research method is descriptive and content analysis is quantitative. The unit of analysis in this research is the sentences and pictures of textbooks. The statistical population is the social studies books of the second elementary Course of the 1399-1400 academic year and the statistical sample is the same society. The data collection tool was the components of Oxfam Global Citizen, which are classified into three areas: cognitive, skill and attitude, which is acceptable with the approval of the relevant professor. To calculate the reliability, the counts were performed by the researchers independently and using the Holsti coefficient, the obtained reliability coefficient is 0.82. The results of data analysis show that among the second grade elementary school, the fifth grade with 59.44% and the fourth grade with 16.93%, respectively, have the highest and lowest amount of attention to the components of global citizenship. Among the books reviewed, the most attention has been paid to the cognitive component with 52.53% and to the attitudinal component with 9.21%. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Global Citizen, Social Studies, The second elementary course | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 374 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 403 |