تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,163 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,595 |
آسیبشناسی برنامة معلم پژوهنده در آموزش و پرورش ایران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 27، مرداد 1400، صفحه 339-366 اصل مقاله (913.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یحیی صفی خانی* 1؛ حسین عباسیان* 2؛ حمید آراسته* 3؛ بیژن عبدالهی* 4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 19 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 25 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش شناسایی عوامل پیشبرنده و بازدارندة برنامة معلم پژوهنده است. به این منظور، روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارنگاری استفاده شد. جامعة آماری شامل پژوهشگران برتر، کارشناسان و صاحبنظران در حوزة پژوهش مورد نظر بود. از نمونهگیری هدفمند در انتخاب مشارکتکنندگان و رویکرد استقرایی در تحلیل مصاحبهها استفاده شد. بر اساس تجزیه و تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبهها و کدگذاری و تحلیل محتوای متن مصاحبه و مطابقت آنها با مبانی نظری، عوامل مؤثر بر اجرای برنامة معلم پژوهنده در قالب 7 عامل، شامل حرفهایگرایی رهبر آموزشی، سیستم ارتباطی و اطلاعرسانی، حرفهایگرایی فردی، ارزیابی و داوری گزارشهای اقدامپژوهی، دورههای بالندگی حرفهای، پویایی سازمانی، و حمایت سازمانی، و 86 نشانگر شناسایی شد. همة عوامل شناساییشده هم پیشبرنده و هم بازدارنده هستند. در صورت توجه و تقویت آنها، به عوامل پیشبرنده تبدیل میشوند و در صورت بیتوجهی و غفلت از آنها به عوامل بازدارنده تبدیل میشوند. توجه مسئولان و متولیان آموزش و پرورش در وزارتخانه، ادارات کل، مناطق و نواحی و مدیران مدارس میتواند به رفع عوامل بازدارنده و تقویت عوامل پیشبرنده در اجرای موفق برنامة معلم پژوهنده کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اقدامپژوهی؛ آموزش و پرورش؛ پژوهش؛ معلم پژوهنده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of Teacher-research Program in Iranian Education | ||
نویسندگان [English] | ||
yahya safikhani1؛ Hossein Abbasian2؛ Hamid Arasteh3؛ Bijan Abdollahi4 | ||
1Ph.D Student in Educational Management, Instructor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study is to identify the factors that promote and inhibit the teacher-researcher program. For this purpose, a qualitative research method of phenomenology was used. The statistical population included top researchers, experts and thinkers in the field of research. Purposeful sampling was used in the selection of participants and an inductive approach was used in the analysis of interviews. Based on the analysis of qualitative data obtained from the interviews and coding and analyzing the content of the interview text and their compliance with the theoretical foundations, the factors affecting the implementation of the teacher-researcher program in 7 factors, including professionalism of the educational leader, Individual professionalism, evaluation and judging of research action reports, professional development courses, organizational dynamics, and organizational support, and 86 indicators were identified. All identified factors are both promotional and inhibitory. If they are noticed and strengthened, they become the driving factors, and if they are neglected and neglected, they become the deterrents. The attention of education officials in the ministry, general administrations, districts and principals and school principals can help eliminate barriers and strengthen the driving factors in the successful implementation of the teacher-researcher program. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Action research, Education, Research, Teacher-researcher | ||
مراجع | ||
اسلامی تنها، اصغر، و کرمالهی، نعمتالله (1397). روش تحقیق اقدامپژوهی در علوم اجتماعی. عیار پژوهش در علوم انسانی، 6(2)، 40-27، امیری فرحآبادی، جعفر (1398). تبیین علل گرایش به اقدامپژوهی در معلمان ابتدایی مبتنی بر سرمایة روانشناختی و بهزیستی حرفهای. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 2(18)، 15-1. بازرگان، عباس (1372). اقدامپژوهی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت. تعلیم و تربیت، 35 و 36، 52-41. بدخشان، عصمت (1384). بررسی نقاط ضعف کلاسهای اقدامپژوهی و ارائة راهکارهای استفادة مطلوب از این کلاسها. مدارس کارآمد، 5، 87-84. پرویزیان، محمدعلی (1382). پژوهش در عمل رویکردی نوین در تعلیم و تربیت، پژوهشنامه آموزشی، 13. پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (1396). گزارش مختصری از فرایند اجرای نهمین برنامة معلم پژوهنده کشور. ویژهنامةمعلمپژوهنده، 25، ص33. چایچی، پریچهر، گویا، زهرا، مرتاضیمهربانی، نرگس، و ساکی، رضا (1385). ارزیابی میزان تحقق برنامة معلم پژوهنده. تعلیم و تربیت، 85، 133-107. حسنزاده، رمضان (1383). بررسی موانع و عوامل کاربست یافتههای پژوهشی توسط دانشگاهها و دستگاههای اجرایی. تعلیموتربیت،20(4)، 68 – 39. حسنزاده، رمضان، نجفی، حبیبالله، و آزادی، عبدالله (1385). عوامل بازدارندة مشارکت معلمان در طرح معلم پژوهنده: چالشی جدید در حوزة مدیریت پژوهش و اقدامپژوهی. اندیشههایتازهدرعلوم تربیتی، 1(35)، 46-3. خاطریصفت، بهیه، قادری، مصطفی، و غلامی، خلیل (1394). بررسی ماهیت علمی تحقیقات اقدامپژوهی توسط معلمان دورة ابتدایی. توسعة حرفهای معلم، 1(1)، 108-85. خنیفر، حسین، و مسلمی، ناهید (1397). روشهای پژوهش کیفی. تهران: انتشارات نگاه دانش. خواجهبهرامی، حسین (1383). شناختعوامل مؤثربرگرایشمعلمانبهفعالیتهایپژوهشیاز دیدگاهمعلمانمنطقةماهانکرمان. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی. رضائی، منیره (1395). بررسی موانع مشارکت معلمان در برنامة معلم پژوهنده، نمونة موردی: معلمان ابتدایی منطقة یک آموزش و پرورش شهر تهران. رهبریو مدیریتآموزشی، 10(1)، 46-29. رضایی کمالآباد، امیرحسین (1384). بررسی موانع و چشماندازهای اقدامپژوهی در آموزش و پرورش شهر اصفهان. برگرفته از http://thesis.ui.ac.ir/abstracts/edu/thirteen232.htMl. زارع، سیدحسین (1391). بررسیاثربخشیدورههایآموزشاقدامپژوهیبرخلاقیتوخودکارآمدیکارکنان آموزشیشهرستانمرودشت. پایاننامة کارشناسیارشد. دانشگاه آزاد واحد مرودشت. زاهدی، محسن (1373). بررسی عوامل مؤثر در عدم گرایش دبیران دبیرستانهای استان خوزستان به انجام تحقیقات. طرح پژوهشی سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان. زینآبادی، حسنرضا، و محمودی، زینب (1394). نقش مدیران در ایجاد و توسعة تسهیم دانش در معلمان ابتدایی. نوآوریهای آموزشی، 14(1)، 83-55. ساکی، رضا (1392). دانش معلمان دربارة پژوهش و نیاز آنان به آموزش پژوهش. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 20(3)، 132-119 ساکی، رضا (1389). سوادپژوهشیمعلم.تهران: انتشارات دانش آفرین. سرمد، زهره، بازرگان، عباس، و حجازی، الهه (1391). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه. شمخانی، اژدر (1388). بررسیعواملمؤثربراقدامپژوهیمعلمانمقاطعابتداییوراهنماییمنطقةفامنین. پایاننامة کارشناسی ارشد، تهران. دانشگاه شهید بهشتی. شمس مورکانی، غلامرضا (1380). بررسی علل عدم علاقة معلمان منطقه زرین شهر به فعالیتهای پژوهشی. اصفهان: پژوهشگاه تعلیم و تربیت اصفهان. ظهوری، زنگنه، و گویا، زهرا (1376). اقدامپژوهی و کاربرد آن در ارتقای کیفیت آموزش عالی. مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی. عدالتنژاد، ابراهیم (1388). تحلیلی بر فرصتها، تهدیدها و راهکارها در اقدامپژوهی. تعلیم و تربیت، 115، 11-7. قادری، مصطفی، و غلامی، خلیل (1394). بررسی ماهیت علمی تحقیقات انجامشدة اقدامپژوهی توسط معلمان دورة ابتدایی. توسعة حرفهای معلم، 1(1)، 108-85. قاسمی پویا، اقبال (1383). راهنمایمعلمانپژوهنده،معلمپژوهندهکیست،پژوهشدرعمل چیست؟. تهران: انتشارات تعلیم و تربیت. قاسمی پویا، اقبال (1392). پژوهش در عمل، راهنمای تغییر و تحول در کلاس درس و مدرسه. تهران: انتشارات تعلیم و تربیت. کاظمپور، اسماعیل، و کابینیمقدم، سلیمان (1390). مقایسة اثربخشی معلمان پژوهنده با سایر معلمان در آموزش و پرورش استان گیلان. روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد تنکابن، 2(4)، 26-13. متین، نعمتاله (1391). آسیبشناسی و راههای ترویج و توسعة برنامة معلم پژوهنده در آموزش و پرورش شهر تهران. شورای تحقیقات آموزش و پرورش شهر تهران. طرح پژوهشی. مرادی، مجید (1379). بررسی شیوههای تشویق و ترغیب معلمان و دانشآموزان به امور پژوهشی از دیدگاه معلمان و دانشآموزان شهرستان قم. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان قم، طرح پژوهشی. ملکی، بهر ام (1382). بررسی علل عدم علاقة معلمان استان کردستان به فعالیتهای پژوهشی. سازمان آموزش و پرورش استان کردستان، طرح پژوهشی. مهرمحمدی، محمود (1379). جستارهاییدرپژوهشدرآموزشوپرورش. تهران: انتشارات پژوهشکدة تعلیم و تربیت. میرشفیعی لنگری، سیدتیمور (1385). تحقیقات اقدامپژوهی در آموزش و پرورش و موانع و مشکلات اجرای آن. برگرفته از http: //stml.blogfa.com/post-8.aspx. نامداریپژمان، مهدی، قنبری، سیروس، و محمودی، حشمتالله (1392). شناسایی موانع اجرای برنامة معلم پژوهنده از دید معلمان پژوهنده و کارشناسان: مورد مطالعه استان همدان. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 20(3)، 216-195. نجفیهزارجریبی، حبیباله، و قلیزاده، محمد (1388). شناسایی عوامل درونسازمانی مشارکت معلمان در طرح اقدامپژوهی، چالشی جدید در حوزة آموزش و پرورش. پژوهشنامة تربیتی، 5(19)، 205-191. Ado, K. (2013). Action research: Professional development to help support and retain early career teachers. Educational Action Research, 21(2), 131-146. Anderson, P. J., O’Connor, K. A, & Greene, H. C. (2006). Action research: A tool for improving teacher quality and classroom practice. Retrieved from http://search.ebscohost.com. Barazangi, N. H. (2007). Action research pedagogy in a new cultural setting: The Syrian experience, Retrieved from http://arj.sagepub.com/cgi/content/abstract/5/3/307. Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Ed). New York: Routledge. Dancy, B. L., Wilbur J., Talashek, M., Bonner G., & Barnes-Boyd C. (2004). Community- based research: barriers to recruitment of African Americans. Nurse Outlook. 52(5), 234-240. Djihed, M. (2020). A systematic review of the outcomes of using action research in education. Journal AWEJ, 11(1), 482-488. Galarion, M. P. (2018). Action Research: Why it matters? Sun Star Pampanga. Retrieved from https://www.pressreader.com/philippines/sunstar-pampanga/20180614/281736975160693. Geraldine, D., Anzaldo, M., & Cudiamat, A. (2019). Teachers’ perception in writing action research in a public elementary school in the Philippines. International Educational Research, 2(3). Hay, L. (2005). Facilitating children’s selfconcept: A rationale and evaluative study. Guidance & Counseling, 15(1), 60–67. Johnson, A. P. (2012). A short guide to action research (4th ed.). New Jersey: Pearson Education. Koutselini, M (2008). Participatory teacher development at schools: Processes and issues. Action Research, 6(!), 29-48. Mills, G. (2014). Action Research: A guide for the teacher researcher, enhanced pearson etext (6th Edition. Parkin, P. (2009). Managing change in healthcare using action research. London: Sage Publications. Reason, P., & Bradbury, H. (2001). Handbook of action research: Participative inquiry and practice. London: SAGE Publications. Wang, S. H. (2019). The difficulties and solutions of primary school teachers' action research, advances in social science. Proceedings of the 2nd International Conference on Contemporary Education, Social Sciences and Ecological Studies (CESSES 2019), Vol.356.Weiler, J. (2007). Engaging in action research in Zimbabwe. Action Research, 5(2), 139–159. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 812 |