تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,564 |
رویکرد نظام آموزشی در مجموعۀ علمی و فرهنگی ربع رشیدی(699- 718 هـ.ق) | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 2، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 55-74 اصل مقاله (670.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 07 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 07 مرداد 1400 | ||
چکیده | ||
مرکز علمی و فرهنگی «ربع رشیدی» بزرگترین مجموعۀ موقوفی، علمی، فرهنگی و آموزشی عصر ایلخانی بوده(653-736 هـ) که توسط خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی وزیر، دانشمند و مورخ بزرگ ایلخانان(648-718 هـ.ق) تاسیس شده است. دستاوردهای این مرکز در عرصههای مختلف و جایگاه قابل ملاحظۀ آن در تاریخ علم ایران و اسلام، مطالعه و بررسی شیوۀ اداری و چگونگی فعالیتهای علمی و آموزشی این مجموعه را ضرورت میبخشد. در این پژوهش با رویکرد توصیفی–تحلیلی، در ابتدا از شیوۀ مدیریت ربع رشیدی بحث میشود و در ادامه نظام آموزشی این مجموعه، بررسی و پیامدهای حاصل از آن تشریح خواهد شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مرکز علمی و فرهنگی ربع رشیدی با مدیریت شخصیتی علمی و بهرهمندی از پشتوانۀ مالی مشخص و مستقل از دربار بسیاری از کارکردهای مراکز علمی و آموزشی نوین را متناسب با امکانات عصر دارا بوده است. از این میان میتوان به مواردی همچون گزینش اساتید بر اساس تواناییهای علمی و صلاحیتهای اخلاقی، بهرهگیری از اساتید توانمند سایر ملل، فرصت مطالعاتی، پرداخت کمک هزینۀ تحصیلی و جز آن اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی؛ ربع رشیدی؛ نظام آموزشی؛ ایلخانان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 152 |