| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 497 |
| تعداد مقالات | 3,865 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,820,662 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,776,485 |
رویکرد نظام آموزشی در مجموعۀ علمی و فرهنگی ربع رشیدی(699- 718 هـ.ق) | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 2، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 55-74 اصل مقاله (670.14 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| مرکز علمی و فرهنگی «ربع رشیدی» بزرگترین مجموعۀ موقوفی، علمی، فرهنگی و آموزشی عصر ایلخانی بوده(653-736 هـ) که توسط خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی وزیر، دانشمند و مورخ بزرگ ایلخانان(648-718 هـ.ق) تاسیس شده است. دستاوردهای این مرکز در عرصههای مختلف و جایگاه قابل ملاحظۀ آن در تاریخ علم ایران و اسلام، مطالعه و بررسی شیوۀ اداری و چگونگی فعالیتهای علمی و آموزشی این مجموعه را ضرورت میبخشد. در این پژوهش با رویکرد توصیفی–تحلیلی، در ابتدا از شیوۀ مدیریت ربع رشیدی بحث میشود و در ادامه نظام آموزشی این مجموعه، بررسی و پیامدهای حاصل از آن تشریح خواهد شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مرکز علمی و فرهنگی ربع رشیدی با مدیریت شخصیتی علمی و بهرهمندی از پشتوانۀ مالی مشخص و مستقل از دربار بسیاری از کارکردهای مراکز علمی و آموزشی نوین را متناسب با امکانات عصر دارا بوده است. از این میان میتوان به مواردی همچون گزینش اساتید بر اساس تواناییهای علمی و صلاحیتهای اخلاقی، بهرهگیری از اساتید توانمند سایر ملل، فرصت مطالعاتی، پرداخت کمک هزینۀ تحصیلی و جز آن اشاره نمود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خواجه رشیدالدین فضلالله همدانی؛ ربع رشیدی؛ نظام آموزشی؛ ایلخانان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 271 |
||