
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,202 |
راهکارهای همکاری خانه و مدرسه در راستای تقویت تربیت دینی دانشآموزان دوره ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 4، مهر 1400، صفحه 7-30 اصل مقاله (3.87 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2021.8704.1040 | ||
نویسندگان | ||
محمود افشارمنش* 1؛ محمود نوذری2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران | ||
2دانشیار، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل و فرصتهای موجود در رابطۀ خانه و مدرسه جهت تقویت تربیت دینی دانشآموزان ابتدایی، از طریق مصاحبه با کارشناسان تربیت دینی (حوزههای علوم تربیتی، روانشناسی، علوم اسلامی و مدیران و معلمان موفق) میباشد. پرسش تحقیق عبارت است از: عوامل و فرصتهای موجود در رابطۀ خانه و مدرسه، که میتواند موجب تقویت تربیت دینی دانشآموزان دوره ابتدایی شود، از دیدگاه کارشناسان تربیت دینی کدام است؟ مطالعۀ حاضر پژوهشی کیفی بوده و از مصاحبۀ نیمهباز و روش نمونهگیری هدفمند برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. تعداد مصاحبهشوندگان 25 نفر بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای جهتدار بهره گرفته شده است. پس از ارزیابی مصاحبهها و استخراج مقولهها، با انجام مقایسه مستمر بین دادهها، مقولاتی که با یکدیگر همپوشانی داشتهاند، یکی شده و ذیل یک عنوان کلیتر ارائه شدهاند. عمدهترین عوامل و فرصتهای شناساییشده در این مطالعه، فعالیتها، برنامهها و اقداماتی است که مربوط به پنج حوزۀ ذیل میباشد: ارتباط کادر مدرسه با والدین، اعتمادسازی بین خانه و مدرسه، تقسیم وظایف بین مدرسه و خانواده، فوقبرنامه و اوقات فراغت، توانمندسازی کادر مدرسه، خانوادهها و انجمن اولیاء و مربیان. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت دینی؛ خانواده؛ مدرسه؛ دانشآموزان؛ مقطع ابتدایی؛ رفتارهای تربیتی؛ مشاوره دینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Guidelines for Cooperation between Home and School in Line with the Reinforcement of Religious Education of Elementary Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Afsharmanesh1؛ Mahmoud Nozari2 | ||
1PhD Student in Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Imam Khomeini Educational and Research Institute, Qom, Iran | ||
2Associate Professor, Seminary and University Research Institute, Qom, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to identify the existing factors and opportunities in terms of home and school to reinforce religious education of elementary students, by having interviews with the experts of religious education (in fields of educational sciences, psychology, and Islamic sciences among successful principals and teachers). The main research question is what are the existing factors and opportunities in terms of home and school that can reinforce religious education of elementary students from the perspective of religious education experts? The current study is qualitative research and uses semi-open interviews and a purposive sampling method to collect data. There were about 25 interviewees and directed content analysis was used for data assessment. After evaluating the interviews and extracting the categories, and also continual comparison between data, some categories that had overlap were merged and presented under a more general title. The most major factors and opportunities identified in this study involve activities, programs, and measures related to the following 5 categories: Communication between school staff and parents, building trust between home and school, dividing responsibilities between school and family, extracurricular and free time activities, empowerment of the school staff, families, and the association of parents and teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religious Education, Family, School, Elementary Students, Educational Behaviors, Religious Counseling | ||
مراجع | ||
احمدی، جمشید (1382). بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر غنیسازی فعالیتهای انجمنهای اولیاء و مربیان مدارس شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
امینی، ابراهیم (1368). آیین تربیت. قم: انتشارات اسلامی.
بیابانگرد، اسماعیل (۱۳۸۰). روشهای ایجاد ارتباط بین اولیاء و مربیان. تهران: انتشارات پرنیان.
توماس، آر.ام (1388). تربیت دینی. ترجمه سید محمدصادق موسوینسب. در: عبدالرضا ضرابی، مجموعه مقالات تربیتی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
داودی، محمد (1384). تربیت دینی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سهرابی، فرامرز (1379). بررسی اختلالات رفتار نوجوانان شاهد محروم از والدین. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
شریفی، هادی (1351). ضرورت توجه به جنبههای اجتماعی تربیت. روانشناسی و علوم تربیتی (دانشگاه تهران)، شماره 174.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی. تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
صادقی، منصوره سادات (1384). بررسی رابطه بین روش تربیت دینی با تصور از خدا در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
ملکی، حسن (1389). ارتباط خانه و مدرسه در دوره ابتدائی. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
Maykut, P. & Morehouse, R. (1994). Beginning Qualitive Research Philosophic and practical Guide. London-Washinton, D.C: falmer Press.
Salvatore, S.D.L (2002). Involved Families. In: P.D. Pasterson in Educationd Action. NY: Flanagan.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 785 |