تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 427 |
تعداد مقالات | 3,280 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,646,952 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,973,667 |
رویکردهای آموزش استیم : مرور نظام مند | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 7، شماره 26، شهریور 1400، صفحه 1-20 اصل مقاله (721.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هادی پورشافعی1؛ محمدعلی رستمی نژاد2؛ مینا محمدزاده* 3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
2استادیار علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 28 بهمن 1399، تاریخ پذیرش: 29 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
استیم، ایده یادگیری بینرشتهای را شامل میشود که دانش آموزان از طریق یک ترکیب واقعی رشتهها، یاد میگیرند و میتوانند مسائل را در یک زمینه واقعی حل کنند، لذا هدف این مقاله برداشتن گامی در راستای معرفی هر چه بیشتر این رویکرد نوین آموزشی و ارائه تصویری روشن جهت عملیاتی کردن این چارچوب در سیستم آموزشی است. روش این پژوهش مرور نظاممند میباشد. جامعه این پژوهش متشکل از 567 مقاله درباره آموزش استیم است که بین سالهای 2000 تا 2020 میلادی در مجلات معتبر علمی ارائهشدهاند. نمونه پژوهش، شامل 10 مقاله که بهصورت هدفمند و بر اساس غربالگری در مراحل مختلف، مورد مطالعه عمیق و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از مرور نظاممند و تحلیل کیفی محتوای 10 مقاله مورد مطالعه حاکی از آن است که رویکرد آموزشی استیم شامل تحقیق علمی و فرآیند طراحی مهندسی، یادگیری مبتنی بر مسئله (PBL)، یادگیری مبتنی بر پروژه، رویکرد جنبش سازنده، رویکرد مبتنی بر همکاری و رویکرد توالی است. با استفاده از هر یک از رویکردهای شناساییشده میتوان روش آموزشی استیم را در کلاس درس اجرا نمود و از مزایای این روش آموزش بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکردهای آموزشی؛ استیم؛ مرور نظاممند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
STEAM education approaches: Systematic review | ||
نویسندگان [English] | ||
Hadi Pour Shafei1؛ Mohammadali Rostami Nezhad2؛ Mina Mohammadzadeh3 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Birjand, IRAN. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Birjand, IRAN. | ||
3PhD Student, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Birjand, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
STEAM incorporates the idea of interdisciplinary learning that students learn through a real combination of disciplines and can solve problems in a real context. Therefore, the purpose of this article is to take a step towards introducing this new educational approach as much as possible and to provide a clear picture for the implementation of this framework in the educational system. The method of this research is systematic review. The population of this study consists of 567 articles on Steam education that have been published in prestigious scientific journals between 2000 and 2020. The research sample consisted of 10 articles that were purposefully studied and analyzed in a targeted manner based on screening at different stages. The results of systematic review and qualitative analysis of the content of the 10 articles studied indicate that the STEAM educational approach includes scientific research and engineering design process, problem-based learning (PBL), project-based learning, constructive movement approach, collaborative approach And the sequence approach. Using each of the identified approaches, the STEAM teaching method can be implemented in the classroom and the benefits of this teaching method can be used. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational approaches, Steam, systematic review | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 659 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,049 |