
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,925 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,226 |
درآمدی به عناصر برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان کشور ایران | ||
تجارب معلمی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3، خرداد 1400، صفحه 93-122 اصل مقاله (606.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدزاده بنی طرفی1؛ حمیدرضا مشهدی2 | ||
1استادیار، گروه معارف، ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی،، دانشگاه فرهنگیان،تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این جستار بررسی برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ایران است. در واقع این جستار به برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان از منظر عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، ارائه و ارزشیابی) پرداخته شده است. روش این جستار توصیفی تحلیلی و در واقع تجزیه و تحلیل شیوه ارائه برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان است. نتایج این جستار نشانگر آن است که این درس در دانشگاه فرهنگیان در طول چهار ترم و در قالب چهار درس دو واحدی ارائه می گردد. میزان ساعت ارائه این دروس 512 ساعت است که بخش زیادی از آن شامل حضور دانشجویان در مدرسه و کسب تجارب عملی می گردد. این برنامه با تأکید بر مشاهده تأملی، روایتنگاری و واکاویتجربیات به عنوان عناصر سازنده/ شکلدهنده عمل فکورانه و با بهره گیری از ابزارهای سهگانه کنشپژوهی فردی، درسپژوهی و خودکاوی روایتی به عنوان روشهای مورد تأکید در برنامه تربیت معلم فکور اجرا می گردد. بهرهگیری از مبانی نظری/ تکنیکها و فنون در برنامه کارورزی به منظور دستیابی دانشجو معلم به یک نگاه همهجانبه و غنا بخشیدن به تصمیمات اتخاذ شده در ابعاد برنامهریزی، اجرا و ارزیابی برای حمایت از یادگیری دانشآموزان در برنامه کارورزی پیش بینی شده است و در طول برنامه کارورزی دانشجو معلم فرصت کسب تجربه برای درک عمل اثربخش، تأمل بر روی آن به منظور پذیرش مسئولیت حرفهای را کسب مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
کنش پژوهی؛ درس پژوهی؛ خودکاوی روایتی؛ مشاهده تاملی؛ روایت نگاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 429 |