| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 495 |
| تعداد مقالات | 3,853 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,709,268 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,724,594 |
درآمدی به عناصر برنامه درسی کارورزی در دانشگاه فرهنگیان کشور ایران | ||
| تجارب معلمی | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره 3، خرداد 1400، صفحه 93-122 اصل مقاله (606.78 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی محمدزاده بنی طرفی1؛ حمیدرضا مشهدی2 | ||
| 1استادیار، گروه معارف، ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علوم تربیتی،، دانشگاه فرهنگیان،تهران ، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از این جستار بررسی برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ایران است. در واقع این جستار به برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان از منظر عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، ارائه و ارزشیابی) پرداخته شده است. روش این جستار توصیفی تحلیلی و در واقع تجزیه و تحلیل شیوه ارائه برنامه کارورزی در دانشگاه فرهنگیان است. نتایج این جستار نشانگر آن است که این درس در دانشگاه فرهنگیان در طول چهار ترم و در قالب چهار درس دو واحدی ارائه می گردد. میزان ساعت ارائه این دروس 512 ساعت است که بخش زیادی از آن شامل حضور دانشجویان در مدرسه و کسب تجارب عملی می گردد. این برنامه با تأکید بر مشاهده تأملی، روایتنگاری و واکاویتجربیات به عنوان عناصر سازنده/ شکلدهنده عمل فکورانه و با بهره گیری از ابزارهای سهگانه کنشپژوهی فردی، درسپژوهی و خودکاوی روایتی به عنوان روشهای مورد تأکید در برنامه تربیت معلم فکور اجرا می گردد. بهرهگیری از مبانی نظری/ تکنیکها و فنون در برنامه کارورزی به منظور دستیابی دانشجو معلم به یک نگاه همهجانبه و غنا بخشیدن به تصمیمات اتخاذ شده در ابعاد برنامهریزی، اجرا و ارزیابی برای حمایت از یادگیری دانشآموزان در برنامه کارورزی پیش بینی شده است و در طول برنامه کارورزی دانشجو معلم فرصت کسب تجربه برای درک عمل اثربخش، تأمل بر روی آن به منظور پذیرش مسئولیت حرفهای را کسب مینماید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کنش پژوهی؛ درس پژوهی؛ خودکاوی روایتی؛ مشاهده تاملی؛ روایت نگاری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 535 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 561 |
||