تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,002 |
تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان (مطالعه موردی: معلمان استان قزوین) | ||
اخلاق حرفه ای در آموزش | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، دی 1400، صفحه 106-125 اصل مقاله (346.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسعود اسدی* 1؛ منوچهر کلهر2 | ||
1. دکتری مشاوره، استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قزوین، | ||
تاریخ دریافت: 11 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 21 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 27 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع گرد آوری دادهها پیمایشی بود. تمامی معلمان استان قزوین در سال تحصیلی 97-1396 جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. نمونه مورد نظر شامل 618 شرکت کننده بودند که به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس محقق ساخته صلاحیتهای حرفهای معلمان که دارای 55 گویه و 10 مؤلفه بود، استفاده شد. روایی مقیاس با استفاده از روش لاوشه (1975) و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش توصیفی از میانگین، انحراف معیار و در بخش استنباطی آزمون ناپارامتری ویلکاکسون با استفاده از نرم افزار25- SPSS انجام شد. نتایج نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان در ابعاد دانش، اخلاق حرفهای، مدیریت کلاس درس، تدریس مؤثر، خلاقیت و نوآوری، همکاری و تعامل، ارزشیابی از آموختهها، پژوهشگری، فناوری اطلاعات و توسعه حرفهای، تفاوت و شکاف معناداری وجود دارد و این تفاوت در مؤلفههای اخلاق حرفهای، همکاری و تعامل و ارزشیابی از آموختهها بیشتر از سایر مؤلفهها است. نتایج پژوهش حاضر ضرورت توانمند سازی معلمان برای کاهش تفاوت وضعیت موجود و مطلوب در صلاحیتهای حرفهای را مشخص میسازد و میتواند راهگشای برنامه ریزی جهت ارتقای سطح موجود صلاحیتهای حرفهای معلمان باشد. | ||
تازه های تحقیق | ||
| ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیتهای حرفهای؛ معلمان اثر بخش؛ استان قزوین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Gap Analysis of Professional Competencies of Teachers (Case study: teachers of Qazvin province) | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoud Asadi1؛ Manoochehr Kalhor2 | ||
1Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences,faculty of Humanities,Arak Univercity,Arak, Iran | ||
2PhD in Educational Management, Department of Educational Sciences, Qazvin Farhangian University, Qazvin, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to investigate the current and desired situation professional competencies of teachers. The present study was applied in terms of purpose and in terms of data collection type survey research method. All teachers in Qazvin province in the academic year of 2017-2018 were the statistical population of this study. The sample consisted of 618 participants who were selected by cluster sampling method. To collect the data, a researcher-made scale of professional competency of teachers with 55 items and 10 components were used. The validity of the scale was confirmed by Lavashe method (1975) and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha method. Data analysis was done in descriptive section of mean, standard deviation and in inferential part of Wilcoxon nonparametric test using SPSS-25. The results showed that between the current and the desired status of professional competencies of teachers in the dimensions of knowledge, professional ethics, classroom management, effective teaching, creativity and innovation, cooperation and interaction, assessment of learning, research, information technology and professional development, there is a significant difference and gap. This difference in the components of professional ethics, cooperation and interaction, and assessment of learning more than other components. The results of this study indicate the necessity of empowering teachers to reduce the difference between existing and desirable status in professional competencies and can provide a platform for planning to improve the existing level of professional qualifications of teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professional competencies, Effective Teachers, Qazvin Province | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 282 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 244 |