تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,469 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,562 |
عوامل موثر در کج فهمیهای دانشآموزان و دانشجویان در زمینه پیوند شیمیایی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1400، صفحه 19-36 اصل مقاله (988.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
نسیم اصغری لالمی* 1؛ وحید امانی2 | ||
1دبیر شیمی، آموزش و پرورش رباط کریم ، تهران، ایران | ||
2گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 22 مرداد 1400، تاریخ پذیرش: 20 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
کجفهمیهای دانشآموزان و دانشجویان در زمینه پیوندهای شیمیایی ریشه در عوامل متعددی دارد که شناسایی و بررسی این عوامل میتواند در رفع آنها مؤثر باشد. در این مقاله که به روش تحلیلی-توصیفی صورت گرفته است ابتدا یافتههای حاصل از تحقیق پژوهشگران کشورهای مختلف در زمینه کجفهمیهای دانشآموزان و دانشجویان در پیوند شیمیایی مورد بررسی قرار گرفت و سپس با تجزیه و تحلیل آنها یک جمعبندی در مورد عوامل دخیل در کجفهمیهای رایج در مبحث پیوندهای شیمیایی بهدست آمد. این عوامل از جنبههای گوناگونی از جمله نحوه نگارش کتابها و متون درسی و شیوه تدریس معلّمان و اساتید مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عواملی مانند تأکید بیش از حد بر قاعده هشتایی، روشهای نادرست ارزیابی در مدارس و دانشگاهها، استفاده از مدلهای گلوله و میله، کجفهمیهای پیشین و … به عنوان عوامل اثرگذار در تشدید این کجفهمی شناسایی شدند. در ادامه، مباحث مربوط به پیوند شیمیایی در کتابهای درسی شیمی متوسّطه دوره دوم کشورمان (پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم) نیز از این منظر مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
کجفهمی؛ پیوند شیمیایی؛ یادگیری؛ تدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factors Influencing High School and University Students' Misconceptions about Chemical Bonding | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasim Asghari Lalami1؛ Vahid Amani2 | ||
1Chemistry teacher, Robat Karim, Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Students' misconceptions about chemical bonding have resulted from numerous factors. Identifying and examining these factors can be effective in eliminating them and improve the learning of students. The analytical-descriptive method is used for the preparation of this paper. Initially, we studied researchers' findings in different countries about students' misconception of chemical bonding in schools and college courses. Then we analyzed their results and summarized the factors involved in students' misconceptions. These factors have been studied and analyzed from various aspects, including how textbooks are written and how teachers teach them to students. We found that some factors, for example, too much emphasis on the octet rule, incorrect evaluation methods in schools and colleges, using the ball and stick models, previous misconceptions, etc. intensify this misconception. In the following, the textbooks of high school in our country (tenth, eleventh and twelfth grades) have been investigated from this point of view. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misconception, Chemical bonding, Learning, Teaching | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 270 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 379 |