تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,484 |
تحلیل محتوای زیستشناسی پایه یازدهم (۱۳۹۹-۱۴۰۰) به روش رومی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 7، شماره 23، شهریور 1400، صفحه 102-124 اصل مقاله (715.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهسا مروتی سیبنی1؛ هما درویش متولی1؛ زهرا مروتی سبینی2؛ سمیه کی پور* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
3استادیار/ گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 04 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 11 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
باتوجه به اینکه اطلاع یافتن از میزان چالشی بودن کتاب،دید خوبی به طراحان آموزشی درباره بخش های نیازمند اصلاح می دهد و به معلمان کمک می کند تا به ایجاد تغییرات جزئی در جهت بهبود طرح درس روزانه بپردازند، پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه یازدهم ۱۳۹۹-۱۴۰۰ براساس روش رومی انجام گرفته است.جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش شامل متن، تصاویر، سوالات و فعالیت ها می باشد. به منظور اطمینان بیشتر از نتایج حاصل از پژوهش، یک پرسشنامه تهیه گردید و در اختیار ۱۰ دانشجومعلم آموزش زیست شناسی قرار گرفت.به طور تصادفی ۳۰۰ مورد متنی، ۴۵ مورد سوالی و ۴۵ تصویر انتخاب گردید. براساس نتایج به دست آمده ضریب درگیری برای متن و تصاویر به ترتیب ۲۹/۰ و صفر به دست آمد که بیانگر این مطلب است که متن و تصاویر این کتاب غیرفعال می باشد. ضریب درگیری سوالات ۷۹/۱بوده و سوالات بیش از حد فعال اند. شاخص فعالیت محور بودن این کتاب ۴۳/۰ می باشد که در بازه قابل قبول ویلیام رومی قرار دارد. میانگین ضریب درگیری متن، سوالات، تصاویر و فعالیت محور بودن ۶۲/۰ است که نشان دهنده این است که محتوای کتاب زیست شناسی یازدهم در مجموع فعال و پویا می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب زیست شناسی یازدهم؛ شاخص ضریب یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of 11th grade biology textbook (2020-2021) by Rumi method | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahsa Morovati Sebini1؛ Homa Darvish Motevali1؛ Zahra Morovati Sebini2؛ Somayeh Keypour3 | ||
1Department of biology, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Educational Psychology, Alzahra University,Tehran, Iran | ||
3Department of biology, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Content analysis of books is useful for evaluating the content from the perspective of content activity or inactivity. The aim of this study was to analyze the content of the 11th grade biology textbook based on the Rumi's method. The statistical population studied in this research is the entire content of the book. Based on the results, the coefficients of conflict for the text and images were 0.29 and 0, respectively, which indicates that the text and images of this book are inactive and do not challenge the student's mind. The coefficient of engagement of the questions is 1.79, which indicates that the questions are too active. The activity-oriented index of this book is 0.43, which is in the acceptable range of William Rumi.The average engagement rate of text, questions, images and activity-oriented is 0.62, which indicates that the content of the eleventh biology textbook is active and dynamic overall. Also, the coefficient of conflict between the content of the animal and plant sections of the eleventh biology book, showed that the text and visual content of both sections are inactive, the question content of these sections are active and both parts of the activity-oriented index are in desirable range. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Content analysis, 11th grade biology book, Learning Factor Index | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |