تعداد نشریات | 29 |
تعداد شمارهها | 258 |
تعداد مقالات | 1,847 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,552,538 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,015,195 |
بررسی زمینه ها و عوامل خلاقیت در تدریس معلمان خلاق در مدارس ابتدایی شهرستان لردگان در شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم محمودی ثانی ![]() | ||
1اداره آموزش و پرورش ،لردگان ،ایران | ||
2اداره آموزش و پرورش ، لردگان،ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی زمینه ها و عوامل خلاقیت در تدریس معلمان خلاق در مدارس ابتدایی شهرستان لردگان در شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان لردگان به تعداد 530 نفر میباشد که با استفاده از فرمول کوکران 222 نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شدند که به صورت تصادفی طبقه ای به همین میزان پرسشنامه توزیع و جمع آوری گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. پس از جمع آوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت. در سطح توصیفی از مشخصههای آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی متناسب با سطح دادهها و فرضیهها نیز از آزمون تحلیل عاملی (KMO) استفاده گردید. یافته ها نشان داد که عوامل مؤثر در تدریس معلمان خلاق در مدارس ابتدایی شهرستان لردگان در شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) عبارتند از: رفتار معلم در کلاس درس،دارای 14 مؤلفه، پشتکار دانش آموز، دارای 12 مولفه، علاقه دانش آموزان، دارای 10 مولفه، روش های تدریس، دارای 5 مؤلفه، محتوای آموزش، دارای 6 مؤلفه، آموزش خلاقیت، دارای 18 مولفه، فرهنگ و روابط اجتمایی، خانواده دارای 14 مولفه، روابط انسانی معلم در کلاس درس، دارای 10 مؤلفه، رفتار خانواده، دارای 4 مؤلفه و محیط آموزش، دارای 12 مؤلفه است. نتیجه گیری: بهره گیری از یافته های این پژوهش و به کارگیری عوامل موثر در پرورش و توسعه خلاقیت معلمان مدارس ابتدایی در رشد و توسعه خلاقیت دانش آموزان مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ تدریس؛ معلمان خلاق؛ دانش آموزان؛ شاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the fields and factors of creativity in teaching creative teachers in elementary schools of Lordegan city in students' social network (Shad) | ||
نویسندگان [English] | ||
ebrahim mahmoudi sani1؛ zohre jajijpiran2 | ||
1Department of Education, Lordegan, Iran | ||
2Department of Education, Lordegan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
در این پژوهش برای مطالعه مبانی نظری و ادبیات پژوهش از روش کتابخانه ای و برای نظر خواهی از معلمان خلاق در مدارس ابتدایی شهرستان لردگان از روش میدانی (پرسشنامه) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و تعداد) و به منظور بررسی فرضیهها از آزمون تحلیل عاملی و ضریب همبستگی(جهت بررسی ارتباط بین متغیرهای پژوهش) استفاده شد. ضمناً تمام تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS22 انجام گردید. یافته ها نشان داد که عوامل مؤثر در تدریس معلمان خلاق در مدارس ابتدایی شهرستان لردگان در شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) عبارتند از: رفتار معلم در کلاس درس، دارای 14 مؤلفه، پشتکار دانش آموز، دارای 12 مولفه، علاقه دانش آموزان، دارای 10 مولفه، روش های تدریس، دارای 5 مؤلفه، محتوای آموزش، دارای 6 مؤلفه، آموزش خلاقیت، دارای 18 مولفه، فرهنگ و روابط اجتمایی، خانواده دارای 14 مولفه، روابط انسانی معلم در کلاس درس، دارای 10 مؤلفه، رفتار خانواده، دارای 4 مؤلفه و محیط آموزش، دارای 12 مؤلفه است. نتیجه گیری: بهره گیری از یافته های این پژوهش و به کارگیری عوامل موثر در پرورش و توسعه خلاقیت معلمان مدارس ابتدایی در رشد و توسعه خلاقیت دانش آموزان مؤثر است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Creativity, teaching, creative teachers, students, happy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 305 |