تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,794 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,791 |
اثربخشی آموزش شطرنج بر تقویت حافظه دیداری و بهبود توجه دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستان | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 5، شهریور 1400، صفحه 28-37 اصل مقاله (955.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد موحد1؛ زهره عباسی* 2؛ زینت افتخاری راد3 | ||
1عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور مرکز قاین | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات، ایران(نویسنده مسئول). | ||
3کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور قاین | ||
تاریخ دریافت: 20 تیر 1400، تاریخ بازنگری: 10 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 01 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش شطرنج بر تقویت حافظه دیداری و بهبود توجه در دانش آموزان پسر پایه پنجم دبستان شهر قاین با استفاده از روش شبه آزمایشی، از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت .تعداد40 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای ، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع آوری دادهها آزمون حافظه دیداری آندرهری و مربع دنبالهدار تولوز- پیرون بود .سپس برنامه آموزش شطرنج برای گروه آزمایش در 12 جلسه 90 دقیقهای اجرا و در نهایت پس آزمون از دو گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شطرنج بر تقویت حافظه دیداری (587/11= F و 002/0 = p) و بهبود توجه (۰۱۸/۵=f و ۰۳۱/۰=p) دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شطرنج؛ حافظه دیداری؛ بهبود توجه؛ بازی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of chess training on improving visual memory and attention in boy students of fifth grade elementary school | ||
نویسندگان [English] | ||
ahmad movahed1؛ zohreh abbasi2؛ zinat eftekharirad3 | ||
1Faculty member of Psychology Department, Payame Noor University, Ghaen Center | ||
2Master of Psychology, Islamic Azad University, Ghainat Branch, Iran | ||
3Bachelor of General Psychology, Payame Noor Ghaen University | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to investigate the effect of chess training on the enhancement of visual memory and to improve attention in boy students of fifth grade elementary school. An experimental design was employed with pretest, posttest and control group. The statistical population of this study included all fifth grade elementary school son students in Qaen studying in the academic year 2017-2018. The sampling method in this study was multi - stage cluster sampling that, in the end, 40 students were selected and were randomly divided into test and control groups. The data collection tools were Andre Ray's visual memory test and Toulouse-Piéron comet squares test. Then, the chess training was conducted in the experimental group for twelve sessions which each session was 90 minutes. Finally, the same tests were completed by both experimental and control groups. In order to analyze the data, the covariance analysis method was used. The results showed that chess training has a positive effect on visual memory and improving the attention of students. The results of this study encourage us to use this game more to improve memory or treat concentration problems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
chess training, visual memory, attention, game, primary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 534 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 468 |