تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,267 |
بررسی و تبیین علوم تجربی و چگونگی آموزش آن در دوره ابتدایی از منظر صورتگرایی ارسطو | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 5، شهریور 1400، صفحه 51-62 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مجتبی پورکریمی هاوشکی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 14 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 29 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 29 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، دستیابی به تعریفی از علوم تجربی و استنتاج اصولی بهمنظور تدریس آن در دوره ابتدایی از منظر صورتگرایی ارسطو است. این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیلی- استنتاجی درصدد پاسخگویی به دو سؤال است. 1- چیستی علوم تجربی و هدف آن 2- اصول مقتضی صورتگرایی در علوم تجربی چه هستند. در تفکر ارسطو، صورت یعنی حقیقت موجود و تصوری که از آن در ذهن به وجود میآید. این تصورات برآمده از واقعیت موجودات هستند. بر اساس صورتگراییارسطو، علوم تجربی به معنای شناسایی، طبقهبندی و بیان کارکردها و غایات صورتها است. هدف آن نیز حرفه گرایی است. اصول مقتضی صورتگرایی در تدریس علوم شامل 1- توجه به تعریف و کارکرد موضوعات:2- کثرت روشی 3- چارچوب نظری و ساختار دانش 4- دستیابی به بنیادها با توجه به روبنا 5- دستیابی به قاعده 6-کلیت بخشی به آموختهها هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم تجربی؛ صورت؛ ارسطو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review and explanation of experimental sciences and how to instruct them according to Aristotle’s formalism | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Pourkarimi Haushki | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present article is to attain a definition of experimental sciences as well as the principles for its instruction according to Aristotle’s formalism. Aristotle is the outstanding representative of classic realism or formalism. In this article, the analytical-inferential method is used with an aim to answer the two main questions,1- what is experimental science and its aims 2- what are its principle in experimental science. In Aristotle’s viewpoint, form means the nature of things along with the image of which coming of it to mind. These images originate from the nature of things. According to Aristotle’s formalism, experimental sciences means identification classification, and description of functions and aims of forms. Its aims are the professionals. The principles corporating the formalism in teaching of sciences comprise of the following: 1-attention to definition and function of objects, 2-plurality in methods, 3-theoretical framework and knowledge structure, 4-attainig the basics regarding the superstructure,5- finding the principles, and 6-generalization of the learnings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Experimental sciences, form, Aristotle | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |