تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 2,988 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,255,454 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,646,135 |
طراحی برنامه درسی سازندهگرا و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 27، آذر 1400، صفحه 39-66 اصل مقاله (703.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم شفیعی1؛ عابدین دارابی عمارتی* 2 | ||
1استادیاردانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شیراز و عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 03 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 25 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش ترکیبی دو مرحلهای اکتشافی متوالی، طراحی برنامه درسی سازندهگرا و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی بود. در مرحله اول با رویکرد کیفی و با واکاوی متون مختلف، به روش تحلیل مضمون دادهها استخراج شد سپس جهت ساخت شبکه مضامین و مدل برنامه درسی سازندهگرا با خبرگان و اساتید حوزه برنامه درسی مصاحبه به عمل آمد. مضمونهای احصایی از دادههای کیفی به صورت یک مدل آموزشی ارائه گردید. در مرحله دوم به روش آزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقایسه شد. جامعه آماری در بخش کمی تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی پایه ششم ابتدایی شهرستان صحنه بود که به صورت خوشهای چند مرحلهای دو کلاس به عنوان نمونه انتخاب گردید. از آزمون محقق ساخته جهت سنجش عملکرد تحصیلی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره(یا یک راهه) نشان داد که برنامه درسی سازندهگرا موجب بهبود عملکرد یادگیرندگان در ابعاد محتوایی، شناختی و تحقیق علمی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ سازندهگرایی؛ عملکرد تحصیلی؛ علوم تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Constructivist Curriculum Design and Its Impact on Academic Performance of Sixth Grade Elementary Students in Experimental Science | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam shafiei sarvestani1؛ abedin darabi emarati2 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University | ||
2PhD student in Curriculum Studies of Shiraz University and a member of the faculty of the Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was a combination of two consecutive exploratory stages, designing a constructive curriculum and its effect on the academic performance of sixth grade elementary students in the course of experimental sciences. In the first stage, with a qualitative approach and by analyzing different texts, data was extracted by content analysis method. Then, in order to build a network of themes and a constructive curriculum model, interviews were conducted with experts and professors in the field of curriculum. Statistical themes of qualitative data were presented as an educational model. In the second stage, the students 'academic performance was compared with the control group of the students' academic performance using a Trial method using a pretest and posttest design. The statistical population was in the quantitative part of all primary school students in the sixth grade of Sahneh city, which was selected as a multi-stage cluster of two classes as a sample. Researcher-made test was used to measure academic performance. The results of multivariate (or one-way) analysis of covariance showed that a constructive curriculum improves learners' performance in terms of content, cognition and scientific research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, Constructivism, Academic Performance, Experimental Sciences | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 301 |