تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 409 |
تعداد مقالات | 3,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,470,081 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,835,496 |
شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
دوره 4، شماره 4، دی 1400، صفحه 9-40 اصل مقاله (1.91 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین خنیفر1؛ یونس صحرانورد نشتیفانی2؛ صلاح الدین ابراهیمی* 3 | ||
1استاد مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران. ایران | ||
2دانش آموختۀ دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. ایران. | ||
3دانش آموختۀ دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران. ایران. | ||
تاریخ دریافت: 08 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 27 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 26 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
یکی از فرآیندهای مهم مدیریت منابع انسانی در سازمانهای آموزشی، توسعه حرفهای مربیان است. توسعه حرفهای میتواند به اساتید دانشگاه در دستیابی به اهداف و اثربخشی فرآیند تدریس و یاددهی کمک کند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به این موضوع مهم پرداخته است. در این پژوهش از روش آمیخته (کیفی– کمی) با راهبرد اکتشافی متوالی استفاده شد. جامعه پژوهش در بخش کیفی، کلیه صاحبنظران، اساتید و خبرگان حوزه منابع انسانی در دانشگاه فرهنگیان بود که با استفاده از نمونهگیری هدفمند مبتنی بر گلولهبرفی با 18 نفر از صاحبنظران مصاحبه شد. جامعه آماری در مرحله کمی کلیه اساتید و مدرسان دانشگاه فرهنگیان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 251 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مرحله کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در مرحله کمی پرسشنامه محققساخته بود. برای تحلیل اطلاعات در قسمت کیفی از روش کدگذاری باز و محوری و در قسمت کمی از روشهای تحلیل توصیفی، تحلیل همبستگی و تحلیل معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی مرتبهدوم) استفاده شد. نتایج نشان داد عوامل مؤثر بر توسعۀ حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان عبارتند از: استراتژیها و برنامههای آموزشی، توسعۀ خلاقیت و نوآوری، استراتژیهای بهسازی منابع انسانی، توسعۀ مسیر شغلی، توسعۀ مدیریت دانش، پژوهشگرایی و شبکهسازی. در قسمت کمی نیز نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبهدوم و تحلیل مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مجذورات جزئی اعتبار مدل را مورد تأیید قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعۀ حرفهای؛ عضو هیئت علمی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ پژوهش آمیخته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the factors affecting the professional development of teachers in teacher education centers (Farhangian University) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Khanifar1؛ younes Sahranavard Nashtifani2؛ Salahedin Ebrahimi3 | ||
1Professor of Educational Management, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, University of Tehran.Iran. | ||
2Ph.D in Educational Management, Allameh Tabataba`i University, Tehran. Iran. | ||
3Ph.D in Educational Management, University of Tehran, Tehran. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the important processes of human resource management in educational organizations is the development of teachers' professions. Professional development can help university professors achieve the goals and effectiveness of the teaching and learning process. Therefore, the present study aimed to identify the factors affecting the professional development of teachers in teacher education centers (Farhangian University) has addressed this important issue. In this research, a mixed method (qualitative-quantitative) with a sequential exploratory approach was used. The research population in the qualitative section was all experts, professors and experts in the field of human resources in Farhangian University, which was interviewed using 18 experts using targeted snowball sampling. The statistical population consisted of all professors and lecturers of Farhangian University who were selected as a sample using cluster sampling method of 251 people. The research tool was a semi-structured interview in the qualitative stage and a researcher-made questionnaire in the quantitative stage. Participant feedback method was used for trustworthiness of qualitative data and retest and agreement coefficient were used for data credibility. In quantitative part, face validity and Cronbach's alpha were used for validity and reliability of the questionnaire. To analyze the information in the qualitative part, open and axial coding methods were used and in the quantitative part, the methods of descriptive analysis, correlation analysis and structural equation analysis (second-order confirmatory factor analysis) were used. The results showed that the effective factors on the professional development of teachers in teacher training centers (Farhangian University) are: Educational strategies and programs, development of creativity and innovation, strategies for improving human resources, career development, development of knowledge management, research orientation and networking. In the quantitative part, the results of the second-order confirmatory factor analysis and the structural equation model analysis with the partial least squares approach confirmed the validity of the model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Human Resources Development, Professional Development, Teacher Training, Faculty Member, Farhangian University, Mixed Method | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
ابیلی، خ.؛ حاجخزیمه، م.؛ پورکریمی، ج.؛ و حاتمی، م. (1399). شناسایی مؤلفههای توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی (یک مطالعه فراترکیب). فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، 1(20)، 1-18.
اردلان، م.؛ و بهشتیراد، ر. (1395). رابطۀ فضای اخلاقی سازمان با اخلاق آموزشی؛ نقش میانجیگری توسعۀ حرفهای. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، 11(4)، 1-12.
جعفری، ح.؛ ابوالقاسمی، م.؛ قهرمانی، م.؛ خراسانی، ا.؛ و قبادیان، م. (1397). عوامل محتوایی توسعة حرفه ای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کم توان ذهنی شهر تهران. فصلنامه کودکان استثنایی، 18(2)، 77-86.
حامدینسب، ص.؛ و آیتی، م. (1398). نقش استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در توسعه حرفه ای دبیران زبان انگلیسی. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 31(54)، 127-140.
حسنزاده کفشگر کلایی، ف.؛ اسماعیلی، ع. ع.؛ و فلاح، و. (1398). ارائۀ سناریوهای توسعۀ حرفهای مدیران مدارس در استان مازندران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 13(3)، 57-76.
زاهدی، س.؛ و بازرگان، ع. (1392). نگاهی به مفهوم توسعة حرفهای هیات علمی و تجربههای موفق در برنامهریزی و اجرای آن. نامة آموزش عالی، 6 (21)، 7-26.
زجاجی، ن.؛ خنیفر، ح.؛ آقاحسینی، ت.؛ و یزدانی، ح. (1396). شناسایی و تبیین شایستگیهای پایه و الزامات توسعۀ حرفهای مدرسان تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه صاحبنظران و هیأت علمی. فصلنامۀ علمی - پژوهشی توسعۀ آموزش جندی شاپور، 8، 149-159.
سلیمی، ق.؛ دژمان، ه.؛ و رئیسی، ل. (1399). بررسی توانمندی دانشگاههای دولتی برتر کشور در توسعه حرفهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ) مطالعه موردی: دانشگاه شیراز(. نامه آموزش عالی، 13(49)، 109-127.
غلامی، پ.؛ و شیربگی، ن. (1397). ارزیابی کیفی توسعه حرفهای منابع انسانی در آموزش عالی با راهبرد « فرصت مطالعاتی». فرایند مدیریت و توسعه، 31(1)، 125-152.
قرونه، د.؛ و ثنائیپور، ف. (1399). الگوی مفهومی توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی به منظور ارتقای کیفیت در آموزش مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 22 (87)، 113-136.
کرمی نژاد، ن.؛ قاسمی زاد، ع.؛ و معتمد، ح. (1399). ارائه الگوی توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی مبتنی بر مؤلفههای مهارتهای نرم. فصلنامه توسعه حرفه ای معلم، 5 (2)، 1-13.
کهندل، م.؛ کرمی، م.؛ آهنچیان، م.؛ و مهرمحمدی، م. (1397). بازنمایی مناقشات ناظر بر دو گفتمان توسعه حرفهای و هویت حرفه ای معلم از منظر مناسبات قدرت. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 8(2)، 103-122.
محمدی، ر.؛ و حسنی، آ. (1398). بررسی تأثیر فرایند درسپژوهی بر توسعة حرفهای معلمان. فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی. 7(1)، 1-18.
مرشدی تنکابنی، م. (1399). رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفهای و عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ایلام در سال 1398. مطالعات دانش شناسی، 6(24)، 25-42.
میرجلیلی، س. م. ع. (1397). بررسی نقش توسعۀ حرفهای و توانمندسازی مدرسان دانشگاه فرهنگیان بر ادراک دانشجویان از کیفیت تدریس؛ مطالعۀ موردی دانشگاه های فرهنگیان یزد. دوفصلنامۀ علمی- پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(19)، 9-38.
میرکمالی، س. م.؛ پورکریمی، ج.؛ و حجری، ا. (1394). بررسی رابطۀ توسعۀ حرفهای با نوآوری آموزشی اعضای هیئت علمی دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران. فصلنامۀ علمی و پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(1)، 1-22.
نادری بنی، ن.؛ خنیفر، ح.؛ رحمتی، م. ح. و عابدی تراب، ر. (1399). شناسایی مؤلفههای توسعة حرفهای مدیران مدارس ابتدایی استان قم. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(22)، 79-99.
نیلی احمدآبادی، م. ر.؛ داورپناه، س. ه.؛ و یداللهی ده چشمه، آ. (1398). ساخت و اعتباریابی توسعۀ حرفهای اعضای هیئت علمی در آموزش، یادگیری و پژوهش. نامۀ آموزش عالی، 12(46)، 7-39.
هویدا، ر.؛ و یدالهی، آ. (1397). پیشبینی تاثیر توسعه حرفهای کارکنان دانشگاه بر مسئولیتپذیری اجتماعی آنان )مورد مطالعه :دانشگاه اصفهان(. فصلنامۀ توسعه، 13 (50)، 87-110.
Aljassar, S., & Altammar, J. (2020). A Framework for the Professional Development of in-Service Teachers in Kuwait. Journal of turkish science education, 17(3), 364-386. Badri, M., Alnuaimi, A., Mohaidat, J., Yang, J., & Al Rashidi, A. (2016). Perception of Teachers’ Professional Development Needs, Impacts, and Barriers: The Abu Dhabi Case. SAGE Open, 1–15. Crawford, J., Boyles, J.L., Hernandez, T., Lou, C., Cheng, H., & Perlmutter, D. (2020). Opportunities and Challenges: Professional Development Programming in Media and Communication Education. Journalism & Mass Communication Educator, 75(4), 436-452. Day, C. (1999). Developing teachers: The challenges of lifelong learning. London:Falmer Press. Derakhshan, A., Coombe, C., Zhaleh, K., & Tabatabaeian, M. (2020). Examining the Roles of Continuing Professional Development Needs and Views of Research in English Language Teachers’ Success. The Electronic Journal for English as a Second Language, 24(3), 1-27. Dilshad, M., Hussain, B., & Batool, H. (2019). Continuous Professional Development of Teachers: A Case of Public Universities in Pakistan. Bulletin of Education and Research, 41(3), 119-130. Dopson.S, Ferlie.E, McGivern.G, Fischer.M, Mitra.M, Ledger.J, Behrens.S. (2018). Leadership development in Higher Education: A literature review and implications for programme redesign. Higher Education Quarterly.PP:1-17. DOI: 10.1111/hequ.12194.(Code 52). Feldman, J. (2020). The role of professional learning communities to support teacher development: A social practice theory perspective. South African Journal of Education, 40(1), 1-8. Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., & Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? Results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal, 38(4), 915–945. https://doi. org/10.3102/00028312038004915 Gupta, A., & Lee, G.L. (2020). The Effects of a Site-based Teacher Professional Development Program on Student Learning. International Electronic journal of Elementry Education, 12(5), 417-428. Hou, S.H., Horng, R.Y., & Chen, P.H. (2016). Professional Development in Practice: An Exploratory Study With Attending Physicians. Comprehensive Psychology, 5, 1-11. Howlett, K.M., & Penner-Williams, J. (2020). Exploring Teachers’ Perceptions of an English Language Proficiency (ELP) Standards Professional Development Workshop. The Electronic Journal for English as a Second Language, 24(2), 1-19. Kalinowski, E., Gronostaj, A., & Vock., M. (2019). Effective Professional Development for Teachers to Foster Students’Academic Language Proficiency Across the Curriculum: A Systematic Review. AERA Open, 5(1), 1–23. Klein, E.D., & Schwanenberg, J. (2020). Ready to lead school improvement? Perceived professional development needs of principals in Germany. Educational Management Administration & Leadership, 1–21. Kooy, M., & van Veen, K. (Eds.) (2012). Teacher learning that matters: International perspectives. Routledge. Koşar, G. (2020). A phenomenological study of the place of joining Erasmus+ Program in pre-service English teachers’ professional development. International Online Journal of Education and Teaching, 7(3), 878-889. Lee, H.S., Mojica, G.F., & Lovett, J.N. (2020). Examining How Online Professional Development Impacts Teachers’ Beliefs About Teaching Statistics. Online Learning Journal, 24(1), 5-27. Levin, B. (2014). Professional development and the promotion of highly-effective teaching. Paper presented in 29th annual Emerging Issues Forum in North Lindberg, J.O., & Olofsson, A. D. (Eds.) (2010). Online learning communities and teacher professional development: Methods for improved education delivery. IGI Global.Carolina- USA on 10-11 February 2014. Maria, M., & García, I. (2016). Informal online communities and networks as a source of teacher professional development: A review. Teaching and Teacher Education, 55, 291-307. Marsick, V. J., & Watkins, K. (2015). Informal and incidental learning in the workplace (Routledge revivals). Routledge. Nawab, A. (2020). Perceptions of the Key Stakeholders on Professional Development of Teachers in Rural Pakistan. SAGE Open, 1-9. Richards, J. C. (2015). Key issues in language teaching. Cambridge University Press. Santos, M. (2020). Pre-service teachers’ pedagogical development through the peer observation professional development programme. South African Journal of Education, 40(3), 1-12. Sherick, H. M. (2014). The Thoughtful Development of Others: A Qualitative Study of the Impact of Developmental Relationships on Chief Academic Officers in Higher Education. (Doctoral Dissertation) The University of Nebraska – Lincoln Swanwick, T., & Mckimm, J. (2014). Faculty Development for Leadership Management. In Yvonne Steinert(Ed). Faculty Development in the Health Professions. pp 53-78. Tabatabaee-Yazdi, M., Motallebzadeh, K., Ashraf, A., & Baghaei P. (2018). Continuing Professional Development Strategies: A Model for the Iranian EFL Teachers’ Success. SAGE Open, 1–14. Teaching and Learning International Survey. (2013). Teaching and learning international survey: User’s guide to 2013 U.S. Data Files and Database. Retrieved from http://nces.ed.gov/ pubs2016/2016063_userguide.pdf Weuffen, S., Andrews, T., & Roberts, K. (2020). Promoting quality learning and teaching pedagogy: Evaluating a targeted localised academic induction program (AIP) for the impact on continuing professional development. Australian Journal of Adult Learning, 60(2), 245-267. Yaakob, M.F.M., Don, Y., Sufi, I., & Yusof, M.R. (2020). Teachers' Professional Development Level across Cohort of Generations in Malaysia. International Journal of Instruction, 13(4), 443-456. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 569 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 728 |