تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,690 |
مقایسه تأثیر روش تدریس همیاری و آزمایشگاهی بر عملکرد علوم تجربی ششم ابتدایی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 27، آذر 1400، صفحه 109-122 اصل مقاله (216.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد باردل* 1؛ رامین مطلبی2 | ||
11- کاندیدای دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
2دانشگاه آزاد ارومیه | ||
تاریخ دریافت: 25 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 19 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش تدریس همیاری با روش تدریس آزمایشگاهی بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و شاخصهای شناختی فراگیران اجرا شد.روش تحقیق این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروههای مقایسه است. جامعه آماری این تحقیق را 1560 نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان خوی که در سال تحصیلی1399-1398 مشغول به تحصیل بودهاند تشکیل میدهد.برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفادهشده است که 60 نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم انتخاب شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش آزمونهای پیشرفت تحصیلی محقق ساخته از تمام مطالب کتاب درسی علوم پایه پنجم (پیشآزمون) با پایایی 73/0 به روش کودر ریچاردسون 21 و مطالب تدریس شده از کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم(پسآزمون) با پایایی 75/0 به روش کودر ریچاردسون21 است. یادداری، درک و کاربست مطالب آموختهشده بهعنوان شاخصهای شناختی در نظر گرفته شدند. نتایج تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد که استفاده از روش تدریس همیاری در مقایسه با روش تدریس آزمایشگاهی تأثیر برتر معناداری بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی شاخصهای درک(25/7=F و 05/0≥P) و کاربست(71/34=F و 05/0≥P) دارد ولی بر دانش(46/0=F و 05/0≤P) تفاوتی مشاهده نشد | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ همیاری؛ آزمایشگاهی؛ پیشرفت تحصیلی؛ علوم تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the Effectiveness of Cooperative Teaching and Laboratory Teaching Methods on the Performance of Experimental Sciences of 6th Grade | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Bardel1؛ Ramin Motalebi2 | ||
1Ph.D. candidate in educational psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Tabriz | ||
2Islamic Azad university | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to compare the effectiveness of collaborative teaching method with laboratory teaching method on academic achievement of experimental sciences and cognitive indicators of learners. The research method of this research is semi-experimental with comparison groups. The statistical population of this study consists of 1560 male students of the sixth grade of elementary school in Khoy city who were studying in the academic year 1399-1398. For sampling, the available sampling method was used and 60 students of the sixth grade of male students were used. The research materials used in this study were made from all the contents of the fifth-grade science textbook (pre-test) with a reliability of 0.73 using the Cudder Richardson 21 method and the content taught from the sixth-grade experimental science textbook (post-test). The reliability is 0.75 by Cudder Richardson 21 method. Memoirs, comprehension and application of the learned materials were considered as cognitive indicators. The results of data covariance analysis showed that the use of collaborative teaching method compared to laboratory teaching method had a significant significant effect on academic achievement of experimental sciences (F = 7.25 and P ≤0.05) an....... | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teaching method, Cooperative, Laboratory, educational place, experimental sciences | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 346 |