تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,780 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,670 |
نقد و ارزیابی مقاله «علاقة اللفظ بالمعنی وتعلیم العربیّة» | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 3، شماره 3، آبان 1400، صفحه 193-207 اصل مقاله (238.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیامک اصغرپور* 1؛ عاطفه اصغری2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 07 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
نقد به عنوان یک ابزار کارآمد در ارزشیابی اطلاعات یک اثر پژوهشی به شمار میرود. نوشتار حاضر با رویکرد نقادانه در صدد بررسی ابعاد محتوایی و صوری مقاله «علاقة اللفظ بالمعنی وتعلیم العربیّة» نوشته أحمد الدیاب به نگارش درآمده است. وی در این اثر که از سه بخش اصلی تشکیل یافته، به تبیین آراء موافق و مخالف صاحبنظران در مورد لفظ و معنی، اولویت یکی بر دیگری، جدایی میان لفظ و معنی و یکی دانستن یا وجود اتحاد و همبستگی میان این دو مؤلفه توجه داشته است تا بدین وسیله به روشهایی دست یابد که بتواند از آن برای آموزش زبان عربی به غیر عربزبانها استفاده کند. در مقاله حاضر بر آن بودهایم تا به روش تحلیلی و با توجه به معیارهای تعریفشده برای نقد و ارزیابی آثار پژوهشی، مقاله «علاقة اللفظ بالمعنی وتعلیم العربیّة» مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم. نتیجه پژوهش نشان میدهد که نویسنده سعی داشته است تا با معرفی دو عنصر لفظ و معنی به عنوان عناصری مهم از مطالعات زبانشناسی بر این نکته تأکید کند که آموزش زبان عربی به غیر عربزبانها باید همانند مؤسسات آموزشی اروپا با تکیه بر رویکرد زبانشناسی باشد؛ این در حالی است که مکالمهمحوری در پژوهشهای اخیر مورد تأکید مدرسان بوده و به عنوان نکته مهمتری تلقی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی مقاله؛ معیارهای علمی نقد؛ لفظ؛ معنی؛ آموزش عربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review of Article "Relation of the word with the meaning and teaching Arabic language" | ||
نویسندگان [English] | ||
siamak asgharpour1؛ Atefeh Asghari2 | ||
1Ph.D. Student of Arabic language and literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
2M.A. Student of Arabic language Translation, literature and Humanities College, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Criticism as an effective tool in evaluating information is a research work. The present article has been written with a critical approach in order to study the content and formal dimensions of the article “Relation of the word with the meaning and teaching Arabic language" written by Ahmad Al-Diab. In this work, which consists of three main parts, he explains the opinions of experts for and against the word and meaning, priority over each other, separation between word and meaning, and knowing one or the existence of unity and solidarity between these two components. Has been able to find ways to use it to teach Arabic to non-Arabic speakers. In the present article, we have tried to critique and evaluate the article “Relation of the word with the meaning and teaching Arabic language" in an analytical manner and according to the defined criteria for critique and evaluation of research works. The result of the research shows that the author has tried to introduce the two elements of word and meaning as important elements of linguistic studies to emphasize that teaching Arabic to non-Arabic speakers should be the same as European educational institutions based on Be a linguistic approach; However, conversation has been emphasized by teachers in recent research and has been considered as a more important point. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
article Review, scientific criteria of critique, word, meaning, teaching Arabic | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 170 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 146 |