تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,073 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,449 |
چالش های شیوه های آموزش نحو عربی در دانشگاه ها | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 3، شماره 3، آبان 1400، صفحه 243-257 اصل مقاله (176.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نعمت اله به رقم* | ||
مدرس دانشگاه فرهنگیان همدان و بوعلی سینای همدان | ||
تاریخ دریافت: 07 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 16 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 21 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
آموزش زبان عربی در ایران از دیرباز با فرهنگ و عقاید اسلامی ما عجین شده است. علاوه بر اشتراکات دینی و فرهنگی و ادبی رایج بین دو ملّت، پیشرفت علوم و تکنولوژی نیز ایجاب میکند تا هر ملّتی در راستای اعتلای تمام زمینههای علمی و فرهنگی خود رو به سوی ارتباط سازنده با سایر ملل و کشورهای دیگر داشته باشد. آموزش نحو به عنوان یکی از کلیدی ترین فرایندهای آموزش زبان عربی- حتی در کشورهای عربی زبان- همواره پرچالش بوده است. شیوههای آموزشی و بازدهی این شیوهها و تغییرات اساسی در روشهای تدریس و الگوبرداری از مدلهای آموزشی جدید زبانهای دیگر میتواند تا حدّ بسیاری بر سطح کیفی آموزش نحو بیافزاید. در این جستار در پی آن است تا با بررسی و تحلیل رویکردهای سنّتی و مدرن آموزش نحو، کاستی ها ومزایای هر شیوه را تبیین کند وبرخی موانع موجود در شیوۀ یاد دهی و یادگیری نحو را مورد واکاوی قرار دهد ودر ضمن سعی شده راهکارهایی مناسب، برای رفع برخی از این چالشها ارائه شود. نتایج نشانگر این است که با اصلاح انواع شیوههای تدریس زبان و تنوّع در بهکارگیری شیوههای تدریس، برنامهریزی دقیق بر اساس شیوهی پلّهای و... می توان سطح کیفی فرایند آموزش نحو را بالا برد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ تدریس؛ زبان؛ شیوه ها؛ نحو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges of Arabic grammar teaching methods in universities | ||
نویسندگان [English] | ||
nematallah behragham | ||
Lecturer at Farhangian University of Hamadan and Bu Ali Sina of Hamadan | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Arabic language teaching in Iran has long been embedded in our Islamic culture and beliefs. Teaching syntax as one of the key processes of Arabic language teaching - even in Arabic speaking countries - has always been challenging. Teaching methods and efficiency These methods and fundamental changes in teaching methods and modeling of new teaching models of other languages can greatly increase the quality level of grammar teaching. This paper seeks to explain the shortcomings and advantages of each method by examining and analyzing traditional and modern approaches to teaching syntax. And explore some of the barriers to teaching and learning syntax. Efforts have also been made to provide appropriate solutions to some of these challenges.The results show that by modifying the types of language teaching methods and diversity in the use of teaching methods, careful planning based on the step-by-step method, etc., the quality level of the syntax teaching process can be increased. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Education, teaching, Arabic language, style, syntax | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 198 |