تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,552 |
رواسازی پرسشنامة هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی (AEQ-ES) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 28، آبان 1400، صفحه 153-179 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید عدنان حسینی* | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 خرداد 1396، تاریخ بازنگری: 22 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 02 مهر 1399 | ||
چکیده | ||
هیجانهای تحصیلی آن دسته از هیجانهایی هستند که دانشآموزان بهطور خاص در جریان فعالیتهای تحصیلی خود تجربه کرده و بر ابعاد مختلف یادگیری آنان آثار مهمی میگذارند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامة سنجش هیجانهای تحصیلی دانشآموزان ابتدایی (AEQ-ES)[1] است. به این منظور، 386 نفر از دانشآموزان دختر و پسر از میان دورة دوم مدارس ابتدایی شهر سنندج به شیوة خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشهای پرسشنامه در زمینة هیجانهای مرتبط با درس علوم تجربی جواب دادند. سپس روایی ابزار با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ و پایایی بازآزمایی مورد سنجش قرار گرفت. یافتههای تحلیل تأییدی نشان داد که ساختار عاملی تعیینشده برای ابزار برازش قابلقبولی با دادهها دارد و تمامی شاخصهای نیکویی برازش، مدل را پشتیبانی میکنند. همچنین، بررسی پایایی نشان داد هم ضرایب آلفای کرانباخ و هم ضرایب بازآزمایی زیرمقیاسهای ابزار از 70/0 تا 89/0 متغیر هستند که نشاندهندة همسانی درونی مناسب آن است. بنابراین، به نظر میرسد این پرسشنامه ابزار مناسبی برای سنجش هیجانهای تحصیلی دانشآموزان در دورة ابتدایی در درس علوم تجربی و سایر دروس است. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسشنامة هیجانهای تحصیلی؛ دانشآموزان ابتدایی؛ رواسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validiton of Achievement Emotions Questionnaire – Elementary School (AEQ-ES) | ||
نویسندگان [English] | ||
ش ی | ||
چکیده [English] | ||
Academic emotions are those emotions that students specifically experience during their academic activities and have important effects on different aspects of their learning. So the main purpose of this study was the investigate validity and reliability of achievement emotions questionnaire for elementary school (AEQ-ES). To do this, first 386 male and female students of the second period of primary schools in Sanandaj with two-step clustering method were selected and responded to the questionnaire items related to science course. Then the validity of questionnaire using factor analysis and the reliability using cronbach's alpha and test-retest reliability evaluated. The results of confirmatory analysis showed that the factor structure determined for the instrument has an acceptable fit with the data and all goodness indicators of the fit support the model. Also The cronbach's alpha and test-retest reliability coefficients for all subscales vary from 0/70 to 0/89 that demonstrate good internal consistency and high reliability of this questionnaire. So it seems that this questionnaire is a useful tool to measure students' academic emotions in primary school in science and other courses. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Achievement emotions questionnaire, Elementary students, Validation | ||
مراجع | ||
حسینی، فریده سادات، و خیر، محمد (1389). بررسی نقش معلم در هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی دانشآموزان. روانشناسی دانشگاه شیراز، 5(20)، 63-41.
سپهریان آذر، فیروزه، و اقبالی، امجد (1392). رابطة سبکهای یادگیری کلب و هیجانهای مثبت و منفی تحصیلی با یادگیری خودگردان. یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(8)، 30-17.
ستاری، بهزاد، پور شهریار، حسین، و شکری، امید (1395). تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی مقیاس هیجانهای مرتبط باکلاس درس (CRES). روانشناسی تربیتی، 12(40)، 150-129.
قرهآغاجی، سعید، و بدری گرگری، رحیم (1394). نقش باورهای انگیزشی در پیشبینی هیجانهای تحصیلی ریاضی. آموزشپژوهی، 2، 22-1.
کدیور، پروین، فرزاد، ولیالله، کاوسیان، جواد، و نیکدل، فریبرز (1388). رواسازی پرسشنامة هیجانهای تحصیلی پکران. نوآوریهای آموزشی، 32(8)، 38-7.
نیکدل، فریبرز، کدیور، پروین،فرزاد، ولیالله، عربزاده، مهدی، و کاووسیان، جواد (1391). رابطة خودپنداره نحصیلی، هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان. روانشناسی کاربردی، 6(1)، 119-103.
Baudoin, N., & Galand, B. (2017). Effects of classroom goal structures on student emotions at school. Educational Research, 86, 13-22.
Goetz, T., Frenzel, A. C., Pekrun, R., Hall, N. C., & Lüdtke, O. (2007). Between- and withindomainrelations of students' academic emotions. Educational Psychology, 99, 715–733.
Goetz, T., Pekrun, R., Hall, N. C., & Haag, L. (2006). Academic emotions from a socialcognitiveperspective: Antecedents and domain specificity of students' affect in thecontext of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology, 76, 289–308.
Ketonen, E. E., Dietrich, J., Moeller, J., Salmela-Aro, K., & Lonka, K. (2018). The role of daily autonomous and controlled educational goals in students’ academic emotion states: An experience sampling method approach. Learning and Instruction, 53, 10-20.
Lichtenfeld, S., Pekrun, R., Stupnisky, R. H., Reiss, K., & Murayama, K. (2012). Measuring students' emotions in the early years: The achievement emotions questionnaire-elementary school (AEQ-ES). Learning and Individual Differences, 22(2), 190-201.
Linnenbrink-Garcia, L., & Pekrun, R. (Eds.). (2011). Students' emotions and academic engagement [Special issue]. Contemporary Educational Psychology, 36, 1–70.
Mainhard, T., Oudman, S., Hornstra, L., Bosker, R. J., & Goetz, T. (2018). Student emotions in class: The relative importance of teachers and their interpersonal relations with students. Learning and Instruction, 53, 109-119.
Pekrun R. (2006). The control -value theoryof achievement emotions: Assumptions,corollaries, andimplications for educationalresearch andpractice. Educational Psychology Review, 18(4), 315–341.
Pekrun, R. (2000). A social-cognitive, control-value theory of achievement emotions. In J.Heckhausen (Ed.), Motivational psychology of human development: Developingmotivation andmotivating development (pp. 143–163).NewYork,NY: Elsevier Science.
Pekrun, R. (2016). Academic emotions. In K. R. Wentzel, & D. B. Miele (Eds.), Handbook of motivation at school (2nd ed., pp. 120e144). New York, NY: Routledge.
Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2006). Achievement goals and discrete achievement emotions: A theoretical model and prospective test. Educational Psychology, 98, 583–597.
Pekrun, R., Goetz, T., & Perry, R. P. (2005). Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). User’s manual. Munich, Germany: Department of Psychology, University of Munich.
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011). Measuringemotions in students’ learning and performance: The Achievement EmotionsQuestionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36, 36–48.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions instudents’ self-regulated learning and achievement: a program of qualitativeand quantitative research. Educational Psychologist, 37(2): 91–105.
Pekrun, R., Lichtenfeld, S., Killi, U., & Reiss, K. (2007). Achievement Emotions Questionnaire – Elementary School (AEQ-Elementary School). User’s manual. Munich, Germany: Department of Psychology, University of Munich.
Perry, R. P., Hladkyj, S., Pekrun, R. H., Clifton, R. A., & Chipperfield, J. G. (2005). Perceived academic control and failure in college students: Athree-year study of scholastic attainment. Research in Higher Education, 46, 535-569.
Putwain, D. W., Becker, S., Symes, W., & Pekrun, R. (2018). Reciprocal relations between students’ academic enjoyment, boredom, and achievement over time. Learning and Instruction, 54, 73-81.
Schutz, P. A., & Pekrun, R. (Eds.). (2007). Emotions in education. San Diego, CA: Elsvier. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 421 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 376 |