
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,995 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,236 |
پیشبینی بهزیستی روانشناختی براساس مؤلفههای خودارزشمندی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 28، آبان 1400، صفحه 203-220 اصل مقاله (812.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین رحیمی راد* 1؛ اکبر رضایی2؛ منصور بیرامی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران، مربی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریر، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس مؤلفههای خودارزشمندی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش، شامل همة دانشجومعلمان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی (پردیسهای علامه امینی و فاطمهالزهرا) در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد ۱۶۵۴ نفر بود. حجم نمونه براساس جدول مورگان ۲۹۱ نفر برآورد شد که از طریق نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة خودارزشمندی کروکر و همکاران (۲۰۰۳) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (۱۹۸۹) استفاده شد. برای تحلیل دادهها آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه برای تحلیل دادهها اجرا شد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد تمامی مؤلفههای خودارزشمندی به غیر از مؤلفة عشق خدایی، ارتباط معناداری با بهزیستی روانشناختی دارند و نتیجة رگرسیون چندگانه نشان داد حمایت خانواده با مقدار ۱۴۴/۰ B=، جنبة جسمانی و ظاهری با مقدار ۱۷۹/۰ B=، عشق خدایی با مقدار ۱۶۰/۰- B=، شایستگی علمی با مقدار ۱۲۲/۰ B=، تقوی و پرهیزکاری با مقدار ۱۷۷/۰ B=، موافقت از دیگران با مقدار ۲۹۷/۰ B=، قدرت پیشبینی بهزیستی روانشناختی را دارند و متغیر رقابت و سبقتجویی توانایی پیشبینی را ندارد. در نتیجه، مؤلفههای خودارزشمندی، نقش مهمی در بهزیستی روانشناختی و بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارند و درآینده میتوانند در تربیت و تحصیل دانشجویان مؤثر باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ بهزیستی؛ خودارزشمندی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting Psychological Well-Being based on Self-Worth Components in Students of Farhangian University of East Azerbaijan | ||
نویسندگان [English] | ||
hossein rahimirad1؛ akbar rezaei2؛ mansur bayrami3 | ||
1Educational Sciences and Psychology · Farhangian University Allameh Amini Campus, Tabriz | ||
2Faculty of Payame Noor University of Tabriz | ||
3Professor of Tabriz University | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to predict psychological well-being based on self-esteem components in students of Farhangian University of East Azerbaijan. In this research, descriptive-correlation research method was used. The statistical population of this study included all male and female students and teachers of Farhangian University of East Azerbaijan Province (Allameh Amini and Fatemeh Al-Zahra campuses) in the academic year 1397-98 with 1654 people.The Crocker et al. (2003) Self-Esteem Questionnaire and the Reef Psychological Well-Being Scale (1989) were used to collect data.Pearson correlation coefficient and multiple regression tests were used to analyze the data. The results of correlation coefficient showed that all components of self-worth except the component of divine love have a significant relationship with psychological well-being And showed the result of multiple regression that family support with a value of B = 0.144, physical and physical aspect with a value of 179 B = 0, Godly love with a value of -0.160, scientific competence with a value of B = 0.122, piety and piety with a value of B = 0.177, agreement with others with a value of B = 0.297, power before They have psychological well-being. And the variables of competition and overtaking are not able to predict and it is concluded that the components of self-worth play an important role in the psychological well-being and mental health of Farhangian University students and can be effective in educating students in the future. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Psychological well-being, Self-worth, Well-being | ||
مراجع | ||
بیانی، علیاصغر، محمدکوچکی، عاشور، و بیانی، علی (۱۳۸۷). روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(2)، 151-146.
زکی، محمدعلی (1391). آزمون و اعتباریابی پرسشنامة خودارزشمندی در بین دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر اصفهان. روشها و مدلهای روانشناختی، 2(7)، 85-63.
سلیمانیزاده، لاله، سلیمانیزاده، فرزانه، جوادی، مصطفی، و عباسزاده، عباس (۱۳۹۰). ارتباط بین سلامت روان و عوامل استرسزای آموزشی در بین دانشجویان دانشکدة پرستاری و مامایی رازی کرمان. آموزش در علوم پزشکی، 11(3)، 209-200.
عربنژاد، شادی، مفاخری، عبدالله، و رنجبر، محمدجواد (1397). نقش انسجام خانواده و خودارزشمندی در پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشآموزان مقطع متوسطة اول. مطالعات روانشناختی، 14(5)، 162-147.
مرزبان، عباس، کاوه فارسانی، ذبیحالله، و بهرامی، فاطمه (1392). بررسی روایی و پایایی مقیاس خودارزشمندی مشروط در میان دانشآموزان دبیرستانی شهر اصفهان. مطالعات روانشناختی، 9(4)، 45-31.
مؤمنی، خدامراد، کرمی، جهانگیر، شهبازی راد، افشین (۱۳۹۱). رابطة معنویت، تابآوری و راهبردهای مقابلهای با بهزیستی روانشناختی دانشجویان. مجلة دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود)، 16(8)، 634-626.
Adams, K. E., Tyler, J. M., Calogero, R., & Lee, J. (2017). Exploring the relationship between appearance-contingent self-worth and self-esteem: The roles of self-objectification and appearance anxiety. Body Image, 23(19), 176-182.
Campbell-Sills, L., Cohan, S. L., & Stein, M. B. (2006). Relationship of resilience to personality, coping, and pshchiatric symptoms in young adults. Behaviour Research and Therapy, 44, 585-599.
Ceccatelli, C., Marianacci, R., & Tateo, A. (2010). Lisrel model for a confirmatory analysis: Relationship between low self-worth level and victim of bullying. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1612-1616.
Chamberlain, J., Watt, S., Mohide, P., Muggah, H., Trim, K., & Kyomuhendo, G. B. (2007). Women's perception of self-worth and access to health care. Gynecology and Obstetrics, 98(1), 75-79.
Chow, H. P. (2007). Psychological well-being and scholastic achievement among university students in a Canadian Prairie City. Social Psychology of Education, 10(4), 483-493.
Crocker, J., & Wolfe, C. T. (2001). Contingencies of self-worth. Psychological Review, 108(3), 593-623.
Crocker, J., Luhtanen, R. K., Cooper, M. L., & Bouvrette, S. (2003). Contingencies of self-worth in college students: Theory and measurement. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 894-908.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). A motivational approach to self: Integration in personality. In R. Dienstbier (Ed.), Nebraska Symposium on Motivation: Vol. 38. Perspectives on motivation (pp. 237 288). Lincoln: University of Nebraska Press.
Demetriou, S. (2013). Meaning in life and subjective well-being among Turkish university students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 55, 612-617.
DiBartolo, P.M., Frost, R. O., Chang, P., LaSota, M., & Grills, A. E. (2004). Shedding light on the relationship between personal standards and psychopathology: The case for contingent self-worth. Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 22(4),237-250
George, L. K. (2010). Still happy after all these years: research frontiers on subjective well-being in later life, Gerontology Series B, 65(3), 331-339.
Hoffmann, M. L., Powlishta, K. K., & White, K. J. (2004). An examination of genderdifferences in adolescent adjustment: The effect of competence on gender role differences in symptoms of psychopathology. Sex Roles, 50,795-810.
Huberty, J., Vener, J., Gao, Y., Matthews, J., M., Ransdell, L., & Elavsky, S. (2013). Developing an instrument to measure physical activity related self-worth inwomen: Rasch analysis of the Women’s Physical Activity Self-Worth Inventory(WPASWI).
Liu, Y. LN. (2008). An Examination of three models of the relationships between parental attachments and adolescents’ social functioning and depressive symptoms. Youth and Adolescence, 37(8), 941-952.
Mlotafet, G., Khayer, M. (2012). The relationship between student perceptions of teachers' behavioral style psychological well-being. Behavioral Sciences, 6(3), 263-270.
Neff, K. D., & Vonk, R. (2009). Self-Compassion versus global self-esteem: Two different ways of relating to oneself. Personality, 77, 23-50.
Roothman, B., Kirsten, D. K., & Wissing, M. P. (2001). Gender differences in aspects of psychological well-being. Doctoral Dissertation, Potchefstroom University for Christian Higher Education).
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.
Ryff, C. D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological Science, 4(4), 99-104.
Stephens, T., Dulberg, C., & Joubert, N. (1999). Mental health of the Canadian population: a comprehensive analysis. Chronic diseases in Canada, 20(3), 118-126.
Van Ryzin, M. J., Gravely, A. A., & Roseth, C. J. (2009). Autonomy, belongingness, and engagement in school as contributors to adolescent psychological well-being. Youth and Adolescence, 38,1–12.
World Health Organization (2012). preventing suicide: A global imperative. World Health Organization: Geneva, Switzerland.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 511 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 549 |