تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,928 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,449 |
مروری بر بهکارگیری روش یادگیری مولد در آموزش فیزیک، مزایا و معایب | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، آذر 1400، صفحه 9-14 اصل مقاله (726.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد کمالیانفر* 1؛ زهرا دادخواه2؛ مطهره دشتی خویدکی2 | ||
1استادیار علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر، شیراز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 14 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 14 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
ساخت و تولید دانش با توجه به تجربه انفرادی افراد از جهان از کاربردهای یادگیری ساختگرایی است. مدل یادگیری مولد یک مدل یادگیری ساختگرایی است که در آن دانش از طریق تجارب و تعاملات فراگیر ایجاد میشود. این مدل یادگیری متمرکز بر تلفیق دانش جدید با دانش اولیۀ دانشآموزان در یادگیری فعال است. بنابراین، به منظور بهبود در نتایج یادگیری، درک مفاهیم فیزیک، مهارتهای عمومی و توانایی کاهش باورهای غلط دانشآموز از مفاهیم فیزیک میتوان از یادگیری مولد بهره برد. هدف از این پژوهش مطالعۀ پژوهشهای اخیر در مورد کاربرد یادگیری مولد در آموزش فیزیک، همچنین شناخت مزایا و محدودیتهای آن میباشد. آنچه از این پژوهش نتیجه میشود آن است که در مدل یادگیری مولد در یادگیری درس فیزیک دانشآموزان با خلاقیت و انتقاد بیشتر در توسعه دانش بهدست آمده، توانایی یافتن پدیدهها و حل مشکلات، آموزش احترام به عقاید دیگران و همچنین درک و تصحیح بدمفهومشهای موجود را بهدست میآورند. استفاده از آزمایشگاه مجازی و دیگر نرمافزارهای مرتبط در این شرایط کرونایی باعث برطرف کردن مشکلاتی نظیر کمبود وقت برای انجام آزمایش حقیقی و عدم انجام آزمایش دقیق بهدلیل شرایط فنی و یا محیطی میشود. روش تحقیق کتابخانهای و مطالعه و گردآوری نتایج پژوهشهای اخیر درباره این موضوع میباشد. | ||
تازه های تحقیق | ||
. مدل یادگیری مولد یک مدل یادگیری ساختگرایی است که در آن دانش از طریق تجارب و تعاملات فراگیر ایجاد میشود. این مدل یادگیری متمرکز بر تلفیق دانش جدید با دانش اولیۀ دانشآموزان در یادگیری فعال است. بنابراین، به منظور بهبود در نتایج یادگیری، درک مفاهیم فیزیک، مهارتهای عمومی و توانایی کاهش باورهای غلط دانشآموز از مفاهیم فیزیک میتوان از یادگیری مولد بهره برد. هدف از این پژوهش مطالعۀ پژوهشهای اخیر در مورد کاربرد یادگیری مولد در آموزش فیزیک، همچنین شناخت مزایا و محدودیتهای آن میباشد. آنچه از این پژوهش نتیجه میشود آن است که در مدل یادگیری مولد در یادگیری درس فیزیک دانشآموزان با خلاقیت و انتقاد بیشتر در توسعه دانش بهدست آمده، توانایی یافتن پدیدهها و حل مشکلات، آموزش احترام به عقاید دیگران و همچنین درک و تصحیح بدمفهومشهای موجود را بهدست میآورند. استفاده از آزمایشگاه مجازی و دیگر نرمافزارهای مرتبط در این شرایط کرونایی باعث برطرف کردن مشکلاتی نظیر کمبود وقت برای انجام آزمایش حقیقی و عدم انجام آزمایش دقیق بهدلیل شرایط فنی و یا محیطی میشود. روش تحقیق کتابخانهای و مطالعه و گردآوری نتایج پژوهشهای اخیر درباره این موضوع میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری مولد؛ یادگیری فیزیک؛ بدمفهومش فیزیک؛ روش ساختگرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Review of the Application of Generative Learning in Physics Learning, Advantages and Disadvantages | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Kamalianfar1؛ Zahra Dadkhah2؛ Motahre Dashti Khodegi2 | ||
1Department of Physics, University of Farhangian, Tehran 1998963341, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Construction of knowledge based on the individual’s experience of the world is one of the applications of generative learning. Generative learning model is a constructivist learning model where knowledge is created through student experiences and interactions. This learning model is centered on integrating new knowledge with the initial knowledge students have in active learning. The application of generative learning in physics learning can improve student learning outcomes, understanding of physics concepts, generic science skills, and able to reduce student misconceptions.This research aims to study the recent researches and the advantages/disadvantages of generative learning in the physics learning process. The obtained results indicate that the generative learning model in physics learning include students being more active creatively and critically in developing the knowledge obtained. Students are able to discover phenomena and solve problems. Using a virtual lab and other related software in these corona conditions eliminates problems such as lack of time to perform a real test and inaccurate testing due to technical or environmental conditions. The method of research is library research in which the recent results of research were collected. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Generative Learning, Physics Learning, Physics Misconception, Constructivist Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 309 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 222 |