تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,004 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,056 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,608 |
تدریس درس فیزیک جدید به دانشجویان با رویکرد مبتنی بر استفاده از ماهیت علم | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، آذر 1400، صفحه 27-34 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اربابی فر* 1؛ سمیه ناظر دیلمی2 | ||
1استادیار گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران. | ||
2استاد مدعو فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه شهید رجایی، تهران. | ||
تاریخ دریافت: 15 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 15 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
در این مقاله به بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر استفاده از ماهیت علم بر میزان جهانبینی علمی و دانش علمی دانشجویان در درس فیزیک جدید میپردازیم. در طی این پژوهش دانشجویان در کلاس درس فیزیک جدید در گروه آزمایش، علاوه بر محتوای درسی با مباحثی همچون تأثیرات فرهنگی، اجتماعی بر فیزیکدانان دورۀ جدید، مراحل دستیابی به قوانین علمی در دورۀ فیزیک جدید، تغییرپذیری علم با مقایسۀ فیزیک کلاسیک در برابر فیزیک جدید نیز آشنا میشوند. این روش تحقیق از نوع پژوهش کاربردی و شبهآزمایشی است که درگروه آزمایش آموزش مبتنی بر ماهیت علم در تدریس مباحث فیزیک جدید لحاظ شده است و برای گروه کنترل شیوۀ متداول تدریس این درس در نظر گرفته شده است. برای اندازهگیری و مقایسۀ میزان جهانبینی علمی و دانش علمی دانشجویان از پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. در نهایت مشخص شد که علاوه بر تغییر جهانبینی علمی دانشجویان گروه آزمایش، دانش علمی آنها نیز در درس فیزیک جدید نسبت به گروه کنترل بیشتر است. | ||
تازه های تحقیق | ||
بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر استفاده از ماهیت علم بر میزان جهانبینی علمی و دانش علمی دانشجویان در درس فیزیک جدید میپردازیم. در طی این پژوهش دانشجویان در کلاس درس فیزیک جدید در گروه آزمایش، علاوه بر محتوای درسی با مباحثی همچون تأثیرات فرهنگی، اجتماعی بر فیزیکدانان دورۀ جدید، مراحل دستیابی به قوانین علمی در دورۀ فیزیک جدید، تغییرپذیری علم با مقایسۀ فیزیک کلاسیک در برابر فیزیک جدید نیز آشنا میشوند. این روش تحقیق از نوع پژوهش کاربردی و شبهآزمایشی است که درگروه آزمایش آموزش مبتنی بر ماهیت علم در تدریس مباحث فیزیک جدید لحاظ شده است و برای گروه کنترل شیوۀ متداول تدریس این درس در نظر گرفته شده است. برای اندازهگیری و مقایسۀ میزان جهانبینی علمی و دانش علمی دانشجویان از پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. در نهایت مشخص شد که علاوه بر تغییر جهانبینی علمی دانشجویان گروه آزمایش، دانش علمی آنها نیز در درس فیزیک جدید نسبت به گروه کنترل بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
ماهیت علم فیزیک؛ آموزش فیزیک؛ فیزیک جدید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching Modern Physics Based on Nature of Science Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Arbabifar1؛ Somayeh Nazerdeylami2 | ||
1Department of physics, Farhangian University, Tehran, Iran (Corresponding author) | ||
چکیده [English] | ||
In this paper we study the effect of using nature of science on the worldview and scientific knowledge of students in the course of modern physics. During this research, students of experimental group in the new physics course learnt topics such as cultural and social effects on physicists, the stages of achieving scientific rules, and the variability of science by comparison classical physics versus new physics, in addition to the course content. This is an applied quasi-experimental study which was done on two groups of students. The experiment group received the course of modern physics through using nature of science approach and the control group received it routinely. Pre-test and post-test were used to measure and compare the level of scientific worldview and scientific knowledge of students. Finally, it was found that in addition to changing the scientific worldview of the students in the experimental group, their scientific knowledge in the new physics course was more than the control group | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Nature of Science, Physics Education, Modern Physics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |