تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,900 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,982 |
شباهتها و تفاوتهای نظریههای یادگیری رفتارگرایی، شناختگرایی و برساختگرایی از دیدگاه شانک | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، آذر 1400، صفحه 35-50 اصل مقاله (984.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اصغری* 1؛ سیامک خادمی2؛ منصور وصالی3 | ||
1استادیار، گروه فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. | ||
3عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 15 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 15 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، شناسایی شباهتها و تفاوتهای سه رویکرد رفتارگرایی، شناختگرایی، و برساختگرایی از دیدگاه شانک است. روش این پژوهش، توصیفی، تحلیلی و کیفی است. ارتباط بین طرح درس و نظریههای یادگیری همیشه از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله سه نظریۀ رفتارگرایی، شناختگرایی و برساختگرایی از دیدگاه شانک مورد بررسی قرار گرفته است و کاربرد هر نظریه در آموزش علوم با ذکر نمونۀ طرح درس بیان شده است. روش گردآوری اطلاعات، تحلیل اسنادی بوده است. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که هر نظریه از دیدگاه خاصی به تبیین و توصیف یادگیری پرداخته است و در توصیف و عوامل مؤثر بر یادگیری اشتراکات زیادی دارند؛ ولی میزان تأکید و توجه آنها متفاوت است. بهعنوان مثال هر سه رویکرد به دانش پیشین بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری تأکید میکنند؛ ولی نظریۀ برساختگرایی، توجه بیشتری نسبت به دانش پیشین دارد. معلم باید با توجه به نوع محتوایی که تدریس میکند از این نظریهها استفاده کند بهعنوان مثال تدریس رویکرد رفتارگرایی برای موضوعی که دانشآموز هیچ آشنایی قبلی از آن ندارد مناسب است و برای تدریس دروسی مانند ریاضیات و فیزیک دو رویکرد دیگر مناسب است. | ||
تازه های تحقیق | ||
روش این پژوهش، توصیفی، تحلیلی و کیفی است. ارتباط بین طرح درس و نظریههای یادگیری همیشه از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله سه نظریۀ رفتارگرایی، شناختگرایی و برساختگرایی از دیدگاه شانک مورد بررسی قرار گرفته است و کاربرد هر نظریه در آموزش علوم با ذکر نمونۀ طرح درس بیان شده است. روش گردآوری اطلاعات، تحلیل اسنادی بوده است. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که هر نظریه از دیدگاه خاصی به تبیین و توصیف یادگیری پرداخته است و در توصیف و عوامل مؤثر بر یادگیری اشتراکات زیادی دارند؛ ولی میزان تأکید و توجه آنها متفاوت است. بهعنوان مثال هر سه رویکرد به دانش پیشین بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر یادگیری تأکید میکنند؛ ولی نظریۀ برساختگرایی، توجه بیشتری نسبت به دانش پیشین دارد. معلم باید با توجه به نوع محتوایی که تدریس میکند از این نظریهها استفاده کند بهعنوان مثال تدریس رویکرد رفتارگرایی برای موضوعی که دانشآموز هیچ آشنایی قبلی از آن ندارد مناسب است و برای تدریس دروسی مانند ریاضیات و فیزیک دو رویکرد دیگر مناسب است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریۀ یادگیری؛ آموزش علوم؛ فیزیک؛ رفتارگرایی؛ شناخت گرایی و برساخت گرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Similarities and Differences between Learning Theories: Behaviorism, Cognitivism and Constructivism, from the Perspective of Schunk | ||
نویسندگان [English] | ||
Fateme Asghari1؛ Siamak Khademi2؛ Mansour Vesali3 | ||
1Department of Physics, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Understanding the similarities and differences between three approaches of learning theories including behaviorism, cognitivism and constructivism from the perspective of Schunk is the main aims of this article. The connection between the lesson plan and the learning theories has always been very important. In this paper, three theories of behaviorism, cognitivism and constructivism are examined from the perspective of Schunk, and the application of any theory in the teaching of the sciences is mentioned by the samples of the lesson plans. The data collection method was document analysis. This research showed that from the perspective of Schunk, each theory explains and describes learning from a particular point of view, though despite similarities, each one emphasizes and pays attention to different points. For example, the three theories point on the pre-knowledge as one of effective factors of learning, but the constructivism pays more attention on this factor. The teachers should use these theories based on the content they are going to teach. For example, the behaviorism theory is more suitable for the contents which learners has no (or less) pre-knowledge and the cognitivism and constructivism are more suitable for teaching the abstract contents of mathematics or physics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Learning Theory, Science Education, Behaviorism, Cognitivism, Constructivism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 742 |