تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,256,563 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,050 |
بررسی تأثیر آموزش پیشسازماندهندههای دانش ریاضی بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه | ||
پژوهش در آموزش علوم تجربی | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 1، آذر 1400، صفحه 63-72 اصل مقاله (865.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمید رضا وطن پور* 1؛ پروانه ذوالفقاری1؛ میترا ابراهیم زاده2 | ||
1استادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان. | ||
2کارشناس ارشد فیزیک- دبیر آموزش و پرورش بجستان. | ||
تاریخ دریافت: 15 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 15 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش پیشسازمان دهندههای دانش ریاضی بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک، بعد از بررسی کمبودهای کتب درسی ریاضی برای آموزش پیشنیازها، شناسایی اشتباهات ریاضی رایج در حل مسائل فیزیک و تنظیم محتوای آموزشی مناسب، در یک دورۀ نهجلسهای آموزشی- ترمیمی،مفاهیم ریاضی ضروری و موثر برای درک و حل مسائل فیزیک شناسایی و تحلیل شدند. پس از آن به شیوۀ شبه آزمایش با گروه کنترل و پیشآزمون و پسآزمون و استفاده از آزمون t وابسته اثربخشی آموزش پیشنیازها بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک مورد آزمون قرار گرفت. جامعۀ پژوهش کلیۀ دانشآموزان دختر پایههای دهم و یازدهم مقطع متوسطۀ دوم، رشتۀ علوم تجربی شهرستان بجستان در سال تحصیلی 99-98 میباشند و نمونۀ مورد نظر، 32 نفر از دانشآموزان پایههای دهم و یازدهم رشتۀ علوم تجربی در شهرستان بجستان میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد، تفاوت بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش معنیدار است. | ||
تازه های تحقیق | ||
بررسی تأثیر آموزش پیشسازماندهندههای دانش ریاضی بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک، بعد از بررسی کمبودهای کتب درسی ریاضی برای آموزش پیشنیازها، شناسایی اشتباهات ریاضی رایج در حل مسائل فیزیک و تنظیم محتوای آموزشی مناسب، در یک دورۀ نهجلسهای آموزشی- ترمیمی، اشکالات ریاضی مشکلساز دانشآموزان برای درک و حل مسائل فیزیک حل شد و توسط پیشآزمون و پسآزمون و استفاده از آزمون t وابسته اثربخشی آموزش پیشنیازها بر پیشرفت تحصیلی درس فیزیک مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد، تفاوت بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش معنیدار است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فیزیک؛ پیشسازماندهندههای ریاضی؛ یادگیری فیزیک؛ پیشرفت تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Teaching Mathematical Advanced Organizers on the Academic Achievement of High School students in the Physics Course | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Reza Vatanpour1؛ Parvaneh Zolfaghari1؛ Mitra Ebrahimzadeh2 | ||
1Department of Basic sciences.Farhangian University. mashhad. Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the present study, with the aim of investigating the effect of teaching mathematics, advanced organizers on the academic achievement of physics and examining the shortcomings of mathematics textbooks for teaching the prerequisites for the learning of physics concepts, common mathematical miss-understandings in solving physics problems were identified. The appropriate content education were perfoprmed in a period of nine remedial sessions and students' essential math problems were analysed. A pre-test-post-test design was used to test the effect of the treatment (teaching mathematic advanced organizers) on academic achievement in physics by a paired sample t-test. The research population is all female students in the 10th and 11th grades of the secondary school in the city of Bajestan in the academic year of 2020, and the sample was 32 students of experimental sciences selected by multi-stage cluster random sampling method. The results of data analysis showed a significant difference between pre-test and post-test scores of the experimental group. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Physics Education, Mathematical Advanced Organizers, Physics Learning, Academic Achievement | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 515 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |