تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,789 |
تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم از نظر ملاک های تعیین، انتخاب و سازماندهی محتوا | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 28، اسفند 1400، صفحه 85-100 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اعظم غلامی* 1؛ محمدرضا قربانی2 | ||
1استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی رشته زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 آذر 1398، تاریخ بازنگری: 02 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با عنوان بررسی محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم تجربی بر اساس عوامل تعیین کننده محتوای کتب درسی در سال تحصیلی1397-1398 برای آگاهی از نطرات دبیران زیست شناسی در مورد محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم تجربی انجام گرفته است .جامعه آماری تحقیق کلیه دبیران زیست شناسی شهرستان زنجان به تعداد 55 نفر است. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است. روش بررسی اطلاعات شامل آمار توصیفی (اعلام فراوانی و درصد) ونیز آمار استنباطی(آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون همبستگی و تحلیل عاملی) می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد از نظر دبیران در تعیین محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم به مقوله های انتخاب محتوا، سازماندهی محتوا و شکل ارائه محتوا به ترتیب در حد بسیار زیاد، متوسط و زیاد توجه شده است. در مجموع از نظر دبیران در تألیف کتاب زیست شناسی پایه دهم در حد خیلی زیاد به معیار های تعیین محتوا توجه شده است و نتیجه گرفته می شود که برنامه ریزان و مؤلفین کتاب زیست شناسی دهم در تهیه و تنظیم محتوای این کتاب اصول تعیین محتوا را در حد خیلی زیاد رعایت نموده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
"تعیین محتوا"؛ " انتخاب محتوا"؛ "سازماندهی محتوا"؛ "زیست شناسی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of Tenth Grade Biology Book Criteria for determining, selecting and organizing content | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Gholami1؛ mohamadreza ghorbani2 | ||
1Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Biology student, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Content Analysis of Tenth Grade Biology Book Criteria for determining, selecting and organizing content This research aims at "The study of biological book based on text-book crucial factories in 1397-1398 school year in natural tenth grade" with regarding the view of biological teachers about the context of biological book. In this research, statistical universe are 55 teachers involve biological teachers of Zanjan city. In this research, data gathering is based on questionnaire and library studies also, analysis data methods are based on descriptive statistics and statistical inference. The summary of this research showed that with regarding the teachers' view, in determining the context of biological book in this grade, pay much attention to choosing, organizing and representing of context, in order are very high, medium and high. Totally, we conclude that the compilers of biological book pay attention very high in determining context. Key words: Content Determination, Select content, Organize content, Biology books | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Content Determination", " Select content", "Organize content", "Biology books" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 279 |