تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,827 |
بررسی معرفت شناسی تاریخ دینی و برنامه درسی؛ مطالعه کیفی | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 2، شماره 2، مرداد 1400، صفحه 52-69 اصل مقاله (519.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 04 دی 1400، تاریخ پذیرش: 04 دی 1400 | ||
چکیده | ||
درس تاریخ، از زمان گذشته در برنامه درسی دانش آموزان وجود داشته و تدریس آن متأثر از پیش فرضهای مختلفی بوده است. بنا به اهمیت و ضرورت توجه به تاریخ و گذشته فرهنگی در برنامه آموزشی متعلمان، این تحقیق به بررسی چیستی و چگونگی دلالتهای تاریخ دینی در برنامه درسی می پردازد . جستار پیش رو که از نوع تحقیقات کتابخانه ای است، روش تربیتی تاریخی با تاکید بر منابع دینی با روش تحلیلی – استنتاجی بررسی کرده است. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است که آگاهی و دانش به تاریخ دینی نقش مهمی در فهم تفسیرها، هدایت هدفمند و موضوعات مهمی دارد. برنامه درسی و دانش آموز باید به دانش ارزیابی و تفکر پیرامون طراحی ایجاد نسلی مسلمان دست یابد که پاسخگوی چالشهای کنونی باشد و این تنها با کسب نگرش و دانش تاریخ اسلامی امکان پذیر است. شناخت تاریخ اسلامی به دانش آموزان می آموزد تا آموزش بهینه، یادگیری معنادار، احترام به دیگران، موضوعات و متون چالش برانگیز را به خوبی بیاموزد و به شناخت استعدادها و توانایی های خود دست یابند و با دوست داشتن یکدیگر در راستای شکل دادن هویت دینی و فرهنگی خود گام بردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ تاریخ؛ تربیت دینی؛ معرفت شناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |