تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,372 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,770 |
آموزش پایدار جغرافیا بر پایه بازدیدهای علمی در دانشگاه فرهنگیان نمونه موردی: پردیسهای استان البرز | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، دی 1400، صفحه 1-28 اصل مقاله (643.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ولی اله نظری* 1؛ علی صادقی2؛ سعیده سلیمیان3 | ||
1استادیار، گروه جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، استان البرز | ||
2استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان | ||
3فارغ التحصیل آموزش جغرافیا و دبیر دبیرستان، استان اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 0-750 فروردین 781، تاریخ بازنگری: 0-699 فروردین 781، تاریخ پذیرش: 0-638 فروردین 781 | ||
چکیده | ||
امروزه، آموزش جغرافیا تنها محدود به کلاس و تدریس به روشهای سنتی نیست؛ بلکه تلاش میشود به کمک روشهای جدید یاددهی– یادگیری، آموزش جغرافیا در مدارس و دانشگاهها بر اساس علاقه، امکانات بهروز، استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی و همچنین بحث مهم به کارگیری بازدیدهای علمی انجام شود تا بتواند نوعی یادگیری عمیق و پایدار را در فراگیران و علاقهمندان به حوزه آموزش جغرافیا ایجاد نماید. هدف تحقیق حاضر بررسی آموزش پایدار جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان استان البرز (قطب آموزش جغرافیا در بین دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور)، است. از اینرو، با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن تبیین اهمیت بازدیدهای علمی در ارتقای یادگیری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان البرز، تلاش شده است به بررسی نتایج اثرگذار برنامه جامع بازدیدهای علمی رشته جغرافیا بر پایه دروس توزیعی در هشت نیمسال بپردازیم. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در طول هشت نیمسال آموزش جغرافیا در سطح پردیسهای استان البرز، به طور منظم و مستمر و منطبق با سرفصل دروس، بازدیدهای علمی برنامهریزی و اجرا شده و نتایج اثرگذاری را در فرایند آموزش جغرافیا موجب شده است. این مهم، ضمن کسب رضایت حداکثری در بین دانشجومعلمان، موجب بالا رفتن کیفیت آموزش در دو پردیس استان گردیده و دیدگاههای مسئولان و برنامهریزان دانشگاه را در خصوص این گزاره که «بازدیدهای علمی در دانشگاه فرهنگیان به آموزش پایدار جغرافیا کمک مینماید»، را تحت تأثیر قرار داده و تقویت نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش پایدار؛ جغرافیا؛ دانشگاه فرهنگیان؛ بازدیدهای علمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sustainable geography education based on scientific visits at Farhangian University Case study (Campus of Alborz Province) | ||
نویسندگان [English] | ||
Valiollah Nazari1؛ Ali Sadeghi2؛ saeideh salimiyan3 | ||
1Assistant Professor, Department of Humanities and Social Sciences, Farhangian University, Alborz Province. | ||
2Assistant professor, Department of Humanities and Social Science, Farhangian University | ||
3Geography Education Expert. | ||
چکیده [English] | ||
Geography education in the modern world today is not just about traditional classes and teaching, but with the help of modern teaching-learning methods, geography education is tried in universities and schools based on interest, facilities, use of new technologies and also important discussion of scientific visits, to be able to create deep and sustainable learning in those interested in the field of geography education. The present study has tried to study the effective results of the comprehensive program of the scientific visits in the field of geography based on eight-semester distributed courses. Descriptive findings of the present study indicate that during the eight semesters of geography education on the campuses of Farhangian University of Alborz Province, regular and continuous scientific visits appropriate to the courses while compiling and planning, have been carried out and effective results in the process of teaching geography and while gaining maximum satisfaction among the student teachers of the two campuses has caused an increase in the level of field education in the two campuses and has influenced the views of officials in this regard and the belief that scientific visits to Farhangian University Sustainable geography has greatly strengthened the contribution. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sustainable Education, Geography, Farhangian University, Scientific Visits, Semester Program of Scientific Visits | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 112,796 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |