تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,174 |
روشهای سنجش در آموزش جغرافیا: یک مرور نظاممند | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، دی 1400، صفحه 89-106 اصل مقاله (583.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی خاکی* 1؛ مجتبی مهدوی2 | ||
1استادیار گروه معماری، دانشکدۀ انقلاب اسلامی، دانشگاه فنی و حرفهای، تهران، ایران | ||
2دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 20 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 20 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
امروزه، مقالات متعددی در مورد ارزیابی در آموزش جغرافیا تدوین و نگارش شده است. بااینحال، این مقالات از نظر توصیهها و نتیجهگیریها بر اساس شواهد و یافتههای تحقیق متفاوت هستند. در سطح جهان، عمل مبتنی بر شواهد در اولویت است و درک دقیق آنچه تحقیقات تجربی پیرامون این موضوع میگوید، ضروری است. مرور نظاممند، یک روش دقیق را برای دستیابی به چنین امری ارائه میدهد. در پژوهش حاضر، مقالاتی که به ارزیابی در آموزش جغرافیا اختصاصیافتهاند، مورد بررسی قرار گرفته است. روش مورداستفاده در این مطالعه، مروری و بهرهمندی از منابع کتابخانهای بود. بنابراین، در ابتدا مروری بر منابع کتابخانهای و تحقیقاتی در زمینه روشهای ارزیابی در آموزش جغرافیا، به عمل آمد. تمامی منابع مورداستفاده در این مقاله از موتور جستجوی گوگل، پایگاههای علمی ساینس دایرکت، گوگلاسکولار، وایلی آنلاین و الزویر جستجو شد. نتیجۀ پژوهش حاضر، این بود که دقت در موارد زیر لازم و ضروری است: (1) دانش و مهارتهای اساسی جغرافیایی که دانشآموزان باید رشد دهند؛ (2) ماهیت پیشرفت یادگیری در هر یک از این زمینهها و (3) انواع روشهای ارزیابی که معیارهای معتبر و قابلاعتمادی از این پیشرفت ارائه دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی آموزش جغرافیا؛ دانش جغرافیایی؛ بررسی سیستماتیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment Methods in Geography Education: A Systematic Review | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Khaki1؛ Mojtaba Mahdavi2 | ||
1Assistant Professor of Architecture Department, Technical and Vocational University, Tehran, Iran | ||
2Ph. D. of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
There are hundreds of articles on assessment in geography education. However, these articles differ in their recommendations and conclusions based on research evidence. Globally, evidence-based practice is a priority, and an accurate understanding of what empirical research says about it is essential. A systematic review provides an accurate way to achieve this. In the present study, articles devoted to assessment in geography education were reviewed. The method used in this study was a review and use of library resources. In this study, first, a review of library resources and research in the field of evaluation methods in geography education was performed. All resources used in this article were searched from Google search engine, Science Direct, Google Scholar, Wiley Online and Elsevier. The conclusion of the present study is that clarity is necessary in the following cases: (1) basic geographical knowledge and skills that students should develop; (2) the nature of learning progress in each of these areas and (3) the types of assessment methods that provide valid and reliable criteria for this progress. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Evaluation of geography education, Geographical knowledge, systematic review | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 108,698 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215 |