تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,081 |
بررسی صلاحیت های علمی و تخصصی دبیران ریاضی پایه اول متوسطه | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 7، شماره 25، اسفند 1400، صفحه 1-25 اصل مقاله (820.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صلاح الدین ابراهیمی* 1؛ فائزه محمداسمعیلی2؛ مستوره فتحی3؛ پیوند محمدیان4 | ||
1فارغ التحصیل دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران. آموزگار ابتدایی منطقه 19 تهران | ||
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی/آموزگار ابتدایی، وزارت آموزش و پرورش | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد | ||
4دانش آموخته کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد | ||
تاریخ دریافت: 24 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 15 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 20 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی صلاحیتهای علمی و تخصصی دبیران ریاضی پایه اول متوسطه شهر تهران بود. جامعة آماری پژوهش دبیران ریاضی پایه اول دبیرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای 537 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محققساخته بود که با 98 گویه در قالب 9 مولفه آموزشی، علمی، رفتاری، اجتماعی، فکری، مدیریتی، اخلاقی، حرفهایی و فناوری صلاحیتهای معلمان را میسنجد. روایی آن توسط صاحبنظران مورد تایید قرار گرفت و ضریب الفای کرانباخ 86% محاسبه گردید. نتایج آزمون tنشان داد که صلاحیتهای آموزشی، علمی، رفتاری، مدیریتی و اخلاقی در سطح بالاتر از میانگین میباشند و در سطح اطمینان 99/0 معنیدار میباشد؛ ولی صلاحیتهای حرفهای و اجتماعی در سطح اطمینان 95/0 معنیدار نمیباشند ولی وضعیت صلاحیتهای فناوری و فکری در سطح 95/0 اطمینان معنیدار میباشد و معلمان در این صلاحیتها در وضعیت مطلوبی نیستند. نتایج آزمون t مستقل نشان میدهد که وضعیت معلمان مرد از لحاظ صلاحیتهای اجتماعی و فکری بالاتر از معلمان زن میباشد ولی وضعیت معلمان زن در صلاحیت آموزشی بهتر ار معلمان مرد میباشد. نتایج نشان میدهد که در سایر متغیرها بین معلمان زن و مرد تفاوت معنیداری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیت معلمان؛ صلاحیت های علمی؛ صلاحیت های تخصصی؛ مقطع متوسطه؛ دبیران ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing the scientific and professional competencies of first grade high school math teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Salahedin Ebrahimi1؛ Faeze Mohammad esmaeely2؛ Mastoore Fathi3؛ Peyvand Mohammadian4 | ||
1Graduated from Tehran University of Educational Management. Elementary teacher of Tehran's 19th district | ||
2Graduated from Allameh Tabatabaie university of Educational Administration/Elementary teacher, Ministry of education | ||
3Master student | ||
4Graduated from the Islamic Azad University, Mahabad Branch | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the scientific and professional competencies of first grade high school math teachers in Tehran.The statistical population of the study was the first grade mathematics teachers of high schools in Tehran in the academic year1398-99, whichwereselected as a sample using cluster sampling of 537 people. The research tool was a researchermade questionnaire with98 items in the form of9componentsof educational,scientific,behavioral,social,intellectual,managerial,ethical, professional and technological competencies of teachers. Its validity was confirmed by experts and Cronbach's alpha coefficient was calculated to be86%The results of t-test showed that educational,scientific,behavioral, managerial and moral competencies are above the average and are significant at the confidence level of0.99 But professional and social competencies are not significant at the level of0.95 confidence but the status of technological and intellectual competencies is significant at the level of0.95confidence,and teachers in these competencies are in the status.They are not desirable.The results of independent t-test show that the status of male teachers is higher than female teachers in terms of social and intellectual competencies but the status of female teachers in educational qualifications is better than male teachers. The results show that there is no significant difference between male and female teachers in other variables | ||
کلیدواژهها [English] | ||
teacher qualifications, scientific qualifications, specialized qualifications, high school, math teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |