تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,794 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,792 |
بررسی کج فهمی های دانش آموزان پایه دوازدهم در مفاهیم اسید – باز، از طریق آزمون تشخیصی سه ردیفی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 7، شماره 25، اسفند 1400، صفحه 59-74 اصل مقاله (778.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد اکبرپور گنجه1؛ وحید امانی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 13 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 14 آذر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی کج فهمی های دانش آموزان پایه دوازدهم در مبحث اسید- باز است. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان پایه دوازدهم دو مدرسه شهر رشت که در سال تحصیلی 1400-1399 در رشته های علوم تجربی و ریاضی– فیزیک در حال تحصیلاند، میباشد. نمونه آماری شامل 47 نفر از دانش آموزان است که به طور تصادفی انتخاب شدند. به عنوان ابزار گردآوری دادهها، آزمون تشخیصی چهار گزینهای سه ردیفی اسید- باز طراحی و استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مناسب با آزمون سه ردیفی استفاده شد و درک دانش آموزان در سه دسته فهم علمی، عدم درک و کج فهمی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانش آموزان در مفاهیم اسید – باز دچار کج فهمی هستند. دانش آموزان به ترتیب از فراوانی بیشتر به کمتر در مفاهیم الکترولیت، غلظت یون هیدرونیوم در محلول اسیدی رقیق، واکنش خنثی شدن، تمایز غلظت تجزیهای و غلظت تعادلی اسید، تشخیص اسیدها و بازها، مفاهیم یونش و تفکیک، درجه یونش، یونش اسیدهای چند پروتوندار و تفاوت مفاهیم قدرت و غلظت اسید کج فهمی دارند. کج فهمی های شناسایی شده میتواند در بهبود روشهای یاددهی- یادگیری و تهیه محتوای آموزشی مناسب مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کج فهمی؛ اسید- باز؛ آموزش شیمی؛ آزمون تشخیصی سه ردیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the misunderstandings of 12th grade students in acid-base concepts through a three-tier diagnostic test | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Akbarpoorganjeh1؛ Vahid Amani2 | ||
1Undergraduate student of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the misunderstandings of twelfth grade students in the subject of acid-base. The statistical population of this study is equal to the quantity of the twelfth grade students of two schools in Rasht who are studying in the fields of experimental sciences and mathematics-physics in the academic year 1399-1400. The statistical sample consists of 47 students who were randomly selected. As a data collection tool, a four-choice three-row acid-base diagnostic test was designed and used. To analyze the data, the appropriate method was used with a three-tier test and students' perceptions were examined in three categories: scientific understanding, lack of understanding and misunderstanding. The results revealed some misunderstandings of acid-base concepts in students. Students are misunderstood, from more to less frequency, in the concepts of electrolyte, concentration of hydronium ion in dilute acidic solution, neutralization reaction, differentiation of decomposition concentration and acid equilibrium concentration, detection of acids and bases, ionization and separation concepts, ionization degree, ionization of several acids Protonates and misunderstandings of the concepts of strength and acid concentration. Identified misunderstandings can be used to improve teaching-learning methods and provide appropriate educational content. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Misunderstanding, acid-base, chemistry training, three-tier diagnostic test | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 527 |