تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,468 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,562 |
بررسی میزان پاسخگویی به نیازهای عاطفی و اجتماعی دانشآموزان در کتاب هدیههای آسمانی دوره ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1، دی 1400، صفحه 119-136 اصل مقاله (2.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2022.10458.1085 | ||
نویسندگان | ||
کتایون حمیدی زاده* 1؛ فاطمه امیریان2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اراک، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اراک، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 آذر 1400، تاریخ بازنگری: 29 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 22 دی 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی دوره ابتدایی از منظر توجه به مولفههای نیازهای اجتماعی و عاطفی است. روش پژوهش تحلیل محتوای توصیفی کیفی بوده و پنج کتاب هدیههای آسمانی پایه دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی سال تحصیلی1399-1400 مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از نمونهگیری صرفنظر شده و تمامی جملات، تصاویر، فعالیتها و پرسشهای کتابها بررسی شد. ابزار مورد استفاده نیز چکلیست محقق ساخته برای تحلیل محتوا، براساس مولفههای انتخابی بوده و شامل دو مولفه اصلی و 24 مولفه فرعی است. نتایج نشان داد، از میان 24 مولفه مورد بررسی، مولفه نیازهای اجتماعی بیشترین میزان فراوانی را در هر 5 کتاب مورد بررسی به خود اختصاص داده است. بیشترین فراوانی برای مولفه دعوت به دین، پرورش روحیه امر به معروف و نهی از منکر، دستگیری و مهربانی میباشد. کمترین میزان توجه در میان مولفههای نیازهای عاطفی و اجتماعی مربوط به مولفههای توجه به مسئله یأس و ناامیدی، تبیین استقلال، پرورش روحیه صبر و بردباری، تبیین آزادی و انتخاب، تبیین عدالت، پرورش روحیه احترام به قانون، پرورش روحیه تعاون و همکاری بوده است. متاسفانه این مولفهها در هیچ یک از سه بخش متن، تصویر و پرسشها جایگاه مناسبی ندارند. مولفه پرورش روحیه صبر و بردباری در کتب مورد بررسی، در هر سه بخش متن، تصاویر و فعالیتها، صفر گزارش شد. همچنین در میان مولفههای نیازهای اجتماعی، بیشترین فراوانی مربوط به مولفه دعوت به دین، پرورش روحیه امر به معروف و نهی از منکر، دستگیری و مهربانی بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازهای عاطفی؛ نیازهای اجتماعی؛ کتاب هدیههای آسمانی؛ مقطع ابتدایی؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Level of Accountability to Emotional and Social Needs of Students in the Elementary School Book Named Hedye-hāye Āsemāni (Heavenly Gifts) | ||
نویسندگان [English] | ||
Katayun Hamidizadeh1؛ Fatemeh Amirian2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Arak, Iran | ||
2Undergraduate student, elementary education, Farhangian University, Arak, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to analyze the content of the series of elementary school books named Hedye-hāye Āsemāni (Heavenly Gifts) from the view of their regard for the components of social and emotional needs of students. The method of study was qualitative-descriptive content analysis and in this regard, five volumes of books named Hedye-hāye Āsemāni (Heavenly Gifts) taught in the second, third, fourth, fifth, and sixth grade of elementary school in 2020-2021 were taken into consideration. Sampling was not used in this research and instead, all the sentences, pictures, tasks, and questions in the books were studied. The research instrument used in this study was a researcher made checklist for content analysis based on some selected components including 2 main and 24 supplementary ones. The results showed that among the 24 components under study, social needs had the highest frequency in all 5 books under research. The highest frequency was related to the components of invitation to religion, encouraging the spirit of enjoining good and forbidding evil, helpfulness, and kindness. Among the social and emotional needs under study, the least attention has been paid to the components of disappointment and hopelessness, autonomy, patience and tolerance, freedom of choice, justice, respect to law, assistance, and collaboration. Unfortunately, these components have no suitable place in either texts or pictures or questions of the books. The component of educating the spirit of patience and tolerance was reported to be -0- in all three sections of texts, pictures, and tasks of the books under study. Furthermore, among the components of social needs, the highest frequency was related to invitation to religion, encouraging the spirit of enjoining good and forbidding evil, helpfulness, and kindness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotional Needs, Social Needs, Hedye-hāye Āsemāni (Heavenly Gifts), Elementary School, Students | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، سارا (1398). رویکردهای تربیتی به یادگیری اجتماعی- هیجانی در مدارس. رویش روانشناسی، 8(7)، ص76-67.
جلیلی، راضیه؛ جهان، جواد (1396). تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر میزان توجه به مهارتهای اجتماعی فلنر. پژوهشنامه تربیتی، 53، ص42-17.
سلیمانی، محمدرضا؛ عابدینی بلترک، میمنت؛ فقیهی حبیب آبادی، حسین؛ عشوری مهرخانی، فروزان (1395). تحلیل محتوای مولفههای دینی در مجلات کودک و نوجوان. تربیت اسلامی، 11(23)، ص19-7.
عابدینی بلترک، میمنت (1398). بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتابهای درسی دوره ابتدائی؛ از نوع تحلیل محتوا. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، 28(48)، ص171-187.
کرچ و دیوید همکاران (1377). فرد در اجتماع. ترجمه محمود صناعی. تهران: انتشارات زوار.
مظفری، امید (1399). تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی شش پایه ابتدایی براساس میزان توجه به مؤلفههای اخلاقی. پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 2(20)، ص21-33.
نوری، محمدرحیم؛ احمدوند، محمدعلی؛ غفاری، محمد (1397). تحلیل محتوای کتابهای درسی هدیههای آسمانی پایه دوم تا ششم دوره ابتدائی و میزان انطباق آنها با شایستگیهای پایه سند برنامه درسی ملی. خانواده و پژوهش، 15(40)، ص69-53.
Durlak, J., Roger, O., Allison, B. & Kreston, B. (2011). The impact of Enhancing student social and Emotional learning:A met-Analysis of school- based on universal Interventions. Journal of child development, 82, P.405-432.
Gregory, A. & Fergus E. (2017). Social-Emotional Learning and Equity in School Discipline. In: S.M. Jones, E. Doolittle & S. McLanahan (Eds.). The Future of Children. Special issue on Social-Emotional Learning, 27, P.117-136.
Jones, M.G. & Crowley, M. (2015). Early Social-Emotional Functioning and Public Health: The Relationship Between Kindergarten Social Competence and Future Wellness. American Journal of Public Health, 105, P.90-2283.
Lidor, R. (2000). On becoming a teacher- leamer: instructional. Aoolications of an integrated approach, physical Edoctor, 7(1), P.14-22.
Payton, J. & et al. (2008). The positive impact of social and emotional learning for kindergarten to eighth-grade students: Findings from three scientific reviews. Chicago: Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning.
Stephanie, M., Jones, S.P., Barnes, R.B. & Doolittle, E.J. (2017). Promoting social and emotional competencies in elementary school. The fuyure of children, (27)1, P.49-72
Susanne, A.D. (2006). Social emotional competence as support for school readiness. what is it and how do we assess it?. Early education and development, (17), P.57-89
Weisberg, P., Joseph, A., Allison, B. & kreston, B. (2011). The impact of Enhancing student social and Emotional learning: A met-Analysis of school- based on universal Interventions. Journal of child development, 1(82), P.405-432.
White, W.F. (1969). Organiazation behaviour. Illonois: Richard D.Irwin.
Zins, J.E. & Elias, M.J. (2006). Social and emotional learninging. G.G. Bear & M. Minke (Eds), Children need III: development, prevention and intervention. Bethesda, M.D.: National Association of school psychologist.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 260 |