تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,372 |
مروری برکجفهمی های رایج در مفاهیم مرتبط با گیاهان در دورهی آموزش عمومی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، اسفند 1399، صفحه 15-28 اصل مقاله (230.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسنده | ||
نورمحمد براهوئی مقدم* | ||
مربی، پردیس شهید مطهری، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 اردیبهشت 1400، تاریخ بازنگری: 20 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 04 دی 1400 | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق شناسایی تصوّرات و باورهای نادرست و کجفهمیهای دانشآموزان دورههای ابتدایی و متوسّطه اوّل درباره گیاهان است. درک ساختار زیستشناسی گیاهان برای دانشآموزان دبستانی و متوسّطه اوّل اغلب ضعیف است و کجفهمیها و ایدههای نادرست نیز در مورد نحوۀ رشد و عملکرد گیاهان فراوان است. اگرچه دربارۀ برخی مفاهیم مانند فتوسنتز و تنفّس مقالات زیادی دربارۀ کجفهمیهای دانشآموزان منتشرشده است؛ امّا بهطور قابلتوجّهی در موضوعاتی مانند ساختار و رشد سلولهای گیاهی، ژنتیک، تکامل، طبقهبندی گیاهان، فیزیولوژی گیاه و اکولوژی گیاهان تحقیقات کمتری وجود دارد. در این پژوهش، با رویکرد توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی، اطّلاعات لازم از منابع مرتبط، بهصورت هدفمند گردآوری، مقولهبندی، تحلیل و مقایسه شدند. یافتههای حاصل از این مطالعه در مورد تصوّرات نادرست نشان میدهد که بسیاری از آنها در سنین کودکی و نوجوانی شکلگرفته و در تمام مراحل سطوح آموزشی ادامهدارند. اگرچه تصوّرات نادرست و کجفهمیهای دانشآموزان در زمینه علوم زیستی و بهویژه گیاهان خیلی زیاد است و تهیه یک لیست جامع در کوتاهمدت میسّر نخواهد بود، امّا نتایج حاصل از این مطالعه میتواند بهعنوان یک منبع آموزشی برای معلّمان علوم و زیستشناسی و دانشجویان رشتههای زیستشناسی مورداستفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کجفهمی؛ گیاهان؛ دانشآموزان؛ دوره آموزش عمومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A review of common misconceptions about plant-related concepts in general education | ||
نویسندگان [English] | ||
Noor Mohammad Brahuei Moghadam | ||
Department of science- Shahid Motahari zahedan University of Farhangian | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to identify misconceptions and misconceptions about elementary and high school students about plants. Understanding the structure of plant biology is often poor for elementary and junior high school students, and there are many misconceptions and misconceptions about how plants grow and function. In this research, with a descriptive-analytical approach and using library and documentary sources, the necessary information from related sources was purposefully collected, categorized, analyzed and finally compared. The findings of this study on misconceptions show that many of them are formed in childhood and adolescence and continue at all stages of educational levels. Although students' misconceptions and misunderstandings in the field of life sciences, especially plants, are very high and it will not be possible to prepare a comprehensive list in the short term, but the results of this study can be Use as an educational resource for science and biology teachers and biology students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Understanding, Plants, Students, General education course | ||
مراجع | ||
ایورت، ر، ایکورن، س(1392). زیستشناسی گیاهی ریون. جلد اول. ترجمه: زمانی، ا. عطار، ف. تهران: خانه زیستشناسی.
بهروان، ن، ذوالفقاری، ح، صفّارپور، ع، فرهادی، گ و همکاران( 1395). کتاب راهنمای معلم فارسی خوانداری چهارم دبستان. تهران: اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
بدریان، ع، شکر باغانی، ا، پوراسکندری، ر (1392). بررسی کجفهمیهای دانش آموزان پایۀ پنجم ابتدایی دربـارۀ مفهوم گرمـا و دمـا. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 12(48): 110 – 93. علویان، ف، شایسته فر، پ(1397). مشکلات مربوط به درک فرآیند فتوسنتز در بین دانشآموزان ششم ابتدایی (مطالعه موردی در یکی از مدارس ابتدایی شهر اصفهان)، پویش در آموزش علوم پایه. 4(13): 26- 34. ملکی، م(1397). نقش فضای سبز در کاهش آلودگی هوا. شانزدهمین همایش ملی پژوهش های نوین در علوم و فناوری.کرمان.
Field, C.B.; Behrenfeld, M.J.; Randerson, J.T.; Falkowski, P. (1998). "Primary production of the biosphere: Integrating terrestrial and oceanic components". Science. 281 (5374): 237–240.
Brown MH, Schwartz RS. (2009). Connecting photosynthesis and cellular respiration: preservice teachers’ conceptions. Journal of Research in Science Teaching.46:791–812.
Gönen, S., & Kocakaya, S. (2010). A cross-age study: A Cross-Age Study on the Understanding of Heat and Temperature. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education. 2(1),1-15. Sadler PM, Sonnert G, Coyle HP, Cook-Smith N, Miller JL. (2013). The influence of teachers’ knowledge on student learning in middle school physical science classrooms. American educational research journal. 50:1020–1049.
Pan Irvin L. Elizabeth E. Rueschhoff, Maryann A. B. Herman, and E. Kathleen Archer.(2017). Student Misconceptions about Plants – A First Step in Building a Teaching Resource, Journal of Microbiology & Biology Education. 18(1): 1-4.
Allen, M. (2010) Misconceptions in primary science, Open University Press, McGraw-Hill Education, Berkshire, England.
Organic, Nataša Dolenc, Dimec, Darja Skribe, & Cencič, Majda. (2016). The Efectivness of a Cconstructivist Teaching Model on Student 'Understanding of Photosynthesis. Journal of Baltic science education.15 (5): 575-587.
Katerina, S. (2014). Secondary School Students’Misconceptions about Photosynthesis and Plant Respiration: Preliminary Results Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education.10 (1), 59-67.
Usak, M., Prokop, P., Ozden, M., Ozel, M., Bilen, K. & Erdogan, M. (2009). Turkish university students’ attitudes toward biology: The effect of gender and enrolment in biology classes. Journal of Baltic Science Education. 8(2), 88– 96.
Prokop, P., Tuncer, G., & Chudá, J. (2007). Slovakian students’ attitudes toward biology. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 3(4), 287–295. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 170 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 422 |