
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,128 |
طراحی و تبیین نقش معلم در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموز( یک پژوهش کیفی به روش روایتپژوهی) | ||
تجارب معلمی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 32-52 اصل مقاله (4.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
یاسین توکلی1؛ هما رحمانی2؛ روح اله توکلی3؛ عبداله توکلی4 | ||
1دانشگاه فرهنگیان - پردیس فاطمه الزهرا(س)- معاون توسعه منابع و امور دانشجویی | ||
2استادیار و عضو هیات علمی گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان اردبیل | ||
4دانشجوی کارشناسی ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تبریز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی نقش معلم در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان است. این پژوهش به صورت مطالعهی موردی با رویکرد کیفی و به روش روایتپژوهی صورت گرفته است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد، معلم نقش اساسی در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی و یا افت تحصیلی دانشآموزان دارد. معلم در قدم اول به شناسایی علل و عوامل بیانگیزگی فراگیر میپردازد که این عوامل عبارتند از: عوامل آموزشی، عوامل محیطی، عوامل شخصی، عوامل خانوادگی و دوستان و همکلاسان. در قدم دوم به مطالعه شخصیت و نقاط قوت و ضعف و استعدادها و تواناییهای دانشآموز میپردازد که عبارتند از: تواناییهایی جسمی و توانایی ذهنی و علایق ایشان. در قدم سوم معلم با مداخله درست، فراگیر را در مرکز توجه خود قرار داده و تواناییها و استعدادهای فراگیر را تقویت و حس اعتماد به نفس را در او بیدار میکند ورفته رفته انگیزه زندگی و پیشرفت تحصیلی در فراگیر ایجاد میگردد. بر این اساس، میتوان از الگویی برای ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی در فراگیران که مجموعه ی عوامل را در کنار خود ارائه و نمایه میکند، بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه؛ پیشرفت تحصیلی؛ معلم؛ دانشآموز؛ روایتپژوهی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 519 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 923 |