| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,622,720 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,457 |
طراحی و تبیین نقش معلم در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموز( یک پژوهش کیفی به روش روایتپژوهی) | ||
| تجارب معلمی | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 32-52 اصل مقاله (4.46 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
| نویسندگان | ||
| یاسین توکلی1؛ هما رحمانی2؛ روح اله توکلی3؛ عبداله توکلی4 | ||
| 1دانشگاه فرهنگیان - پردیس فاطمه الزهرا(س)- معاون توسعه منابع و امور دانشجویی | ||
| 2استادیار و عضو هیات علمی گروه معارف و تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران | ||
| 3دانشجوی کارشناسی مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان اردبیل | ||
| 4دانشجوی کارشناسی ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تبریز | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش، بررسی نقش معلم در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان است. این پژوهش به صورت مطالعهی موردی با رویکرد کیفی و به روش روایتپژوهی صورت گرفته است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد، معلم نقش اساسی در ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی و یا افت تحصیلی دانشآموزان دارد. معلم در قدم اول به شناسایی علل و عوامل بیانگیزگی فراگیر میپردازد که این عوامل عبارتند از: عوامل آموزشی، عوامل محیطی، عوامل شخصی، عوامل خانوادگی و دوستان و همکلاسان. در قدم دوم به مطالعه شخصیت و نقاط قوت و ضعف و استعدادها و تواناییهای دانشآموز میپردازد که عبارتند از: تواناییهایی جسمی و توانایی ذهنی و علایق ایشان. در قدم سوم معلم با مداخله درست، فراگیر را در مرکز توجه خود قرار داده و تواناییها و استعدادهای فراگیر را تقویت و حس اعتماد به نفس را در او بیدار میکند ورفته رفته انگیزه زندگی و پیشرفت تحصیلی در فراگیر ایجاد میگردد. بر این اساس، میتوان از الگویی برای ایجاد انگیزه پیشرفت تحصیلی در فراگیران که مجموعه ی عوامل را در کنار خود ارائه و نمایه میکند، بهره برد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انگیزه؛ پیشرفت تحصیلی؛ معلم؛ دانشآموز؛ روایتپژوهی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 795 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,085 |
||