
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,140,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,326,130 |
طراحی الگوی ساختاری- روشی تدریس رصدخانه ای به ابتنای نظریه ربط ها و نسبت ها (با تمرکز بر القای جمع الجمعی انفسی و آفاقی) | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 29، بهمن 1400، صفحه 295-328 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمدشتا بدرا* | ||
دکتری مدیریت دولتی - رفتار سازمانی، پژوهشگر جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران | ||
چکیده | ||
آموزش و یاددهی در طول تاریخ از دغدغههای مشترک بشر بوده که همواره افرادی به دنبال انتقال لذت دانش و تعالی خود به دیگران بودهاند که این علقه به ویژه برای اولیای الهی(علیهم السلام) به صورت عمیقتری وجود داشته و به همین سبب رسالت خود را در همین معلمی و میل به آگاهیسازی میدانستند و در همین راستا، جایگاه تعلیمدهنده روشن میشود. با توجه به این تبیین از اهمیت یاددهی، در این پژوهش با استفاده از مصاحبه باز اکتشافی نیمهساختاریافته با 15 نفر از معلمان و استادان حوزه و دانشگاه و با روش نمونهگیری هدفمند که در سه دور روش دلفی انجام شد و در نهایت به 51 سازه ذیل مدل سهشاخگی رسید، منطق حاکم بر الگوی پژوهش ترسیم شد؛ الگویی ساختاری- روشی به ابتنای نظریة ربطها و نسبتها که با القای جمع الجمعی در بطن الگو تلاش میکند زاویة دید فراگیران را به سمت انفس و آفاق- خود و فراخود- سوق دهد تا به جای تشکیل انبار داده و حفظیات، به سمت اندیشیدن، پرسیدن، تحلیل، تعمیق، استدلالآوری، نقادی و سایر مباحث کیفیت فکری در ضمیر ناخودآگاه انسان، هدایت کند. مجموع این سیر منطقی در قالب الگوی ساختاری- روشی تدریس رصدخانهای و به صورت بینرشتهای طرح شده که به نظر میرسد میتواند به تحولی در نظامهای آموزشی فرسایشی و تسلسلوار فعلی ولو به مثابة یک روش تجربی که با روشهای آماری اعتبارسنجی شده و برخوردار از تأیید نخبگانی است و میتواند با همافزایی، فرایند آموزش را به روندی مستمر در سهگانه یاددهی- یادگیری - یاددهی تبدیل کند، بینجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
القای جمع الجمعی انفسی و آفاقی؛ تدریس رصدخانهای؛ نظریة ربطها و نسبتها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural Pattern Design-Method of Observatorial Teaching Based on Relationships and Ratios Theory (Focusing on the Jamo al-Jam Induction of Anfosi and Afaghi( | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Sheta Badra | ||
Ph.D. in Public Administration- Organizational Behavior, Researcher at Al-Mustafa International University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Education and teaching throughout history have been a common concern of people who have always sought to impart the pleasure of their knowledge and excellence to others who have a deeper interest especially in divine authority and thus pursue their mission. The teacher and the desire for awareness were known, and the teaching position becomes clear. In light of this explanation of the importance of teaching, the present study utilized a semi-structured interview with 15 teachers and professors in the field and university and by purposeful sampling method in three rounds of Delphi method and finally to 51 The structure under the trilogy model arrived at, the logic governing the research model being drawn; a structural model- a method based on the theory of relationships and ratios, which attempts to induce the angles of view of the learner towards the self and the self-self by the Jamʽo al-jam induction of anfosi and afaghi. Self-drive - to think, ask, analyze, deepen, reason, critique, and other aspects of the bag, rather than forming a data warehouse. The thought of the unconscious itself; Taken together, this logical course is structured in the form of an observational, interdisciplinary teaching model that seems to be able to transform the current eroded and regressive education systems even as an experimental method with statistical methods. It is accredited and accredited elite and can synergistically transform the teaching process into a continuous process of teaching-learning-teaching. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Observatorial teaching, Relationships and ratios, The jamo al-jam induction of anfosi and afaghi | ||
مراجع | ||
اربابی، سعیده، و ملازهی، امین (1397). نظری بر مقایسة شیوههای تدریس نوین (فعال) و شیوههای تدریس سنتی (غیر فعال). مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3(33)، 68-53.
اشرفی، محمد علی (1397). روشهای صمیمانه در تدریس هنر. رشد آموزش هنر، 53، 33-28.
افشارنیا، معصومه. عباسی، رضا، و دسترنج، مرتضی (1397). بررسی مدیریت کلاس درس و روش کلاسداری معلمان در مدارس و مراکز آموزشی. پژوهش در هنر و علوم انسانی، 3(3)، 88-73.
ابن شعبه حرانی، حسن بن علی (1423). تحف العقول عن آل الرسول. بیروت: مؤسسة الأعلمی.
انتظاری، فرید، و عزیزی بندرآبادی، محمدحسین (1397). بررسی نقش اثر پروانهای در مدیریت. پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 15، 154-141.
برزگر، راضیه، و علیآبادی، خدیجه (1392). بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی گانیه و بریگز بر یادگیری و یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2(11)، 36-24.
بیگلو، هما (1390). روش تدریس مفهومی و مقایسه متممها. رشد آموزش زبان و ادب فارسی، 98، 77-74.
پارسا، محمد (1372). روانشناسی یادگیری بر بنیاد نظریهها. چاپ دوم، تهران: انتشارات بعثت.
تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1410). غرر الحکم ودرر الکلم. قم: دارالکتاب الإسلامی.
توکلی، عبدالله (1391). تحلیل جایگاه ارزشها در مدیریت؛ گامی در نظریهپردازی مدیریت اسلامی. روششناسی علوم انسانی، 18(71)، 91-117.
چگینی، طوبی، و غلامعلی لواسانی، مسعود (1397). مسئولیتپذیری شخصی و هیجانهای تدریس در معلمان: نقش واسطهای خوشبینی آموزشی. نوآوریهای آموزشی، 17(66)، 20-7.
چناری، مهین (1387). روش تدریس در هرمنوتیک فلسفی گادامر. اندیشههای نوین تربیتی، 4(1 و 2)، 62-45.
حافظنیا، محمدرضا (1389). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. چاپ 17، تهران: سمت.
دادفر، محمد (1399). طراحی و واکاوی الگوی سازمان رصدخانهای (جمع الجمع)؛ مورد مطالعه: دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری. رسالة دکتری رشتة مدیریت دولتی، تهران، مرکز تحصیلات تکمیلی.
دانائیفرد، حسن (1392). چالشهای مدیریت دولتی در ایران. چاپ هشتم، تهران: سمت.
دهقان، رضا، طالبی، کامبیز، و عربیون، ابوالقاسم (1391). توسعة کارآفرینی در نظام اداری (بررسی وضعیت در بخش دولتی).
تهران: کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانشبنیان.
راسخی، سکینه (1397). رابطة روشهای فعال تدریس و وسایل آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مطالعات مدیریت و حسابداری، 4(2)، 176-166.
رضایی، منیره (1398). شایستگیهای حرفهای معلمان: گذشته، حال، آینده. تعلیم و تربیت، 35(2)، 150-129.
سنگری، محمدرضا (1395). در آفاق تربیت. تهران: انتشارات خورشید باران.
شارع ملاشاهی، صدیقه، برادران عطار مقدم، حمیدرضا، بریری، طاهره، تیموری، علیرضا، شارع ملاشاهی، شادی، و شارع ملاشاهی، علیرضا (1398). تأثیر دو روش تدریس یادگیری مبتنی بر تیم (TBL) و سخنرانی کلاسیک بر دانش و نگرش دانشجویان مامایی در درس فوریتهای مامایی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(3)، ۲9-۲2.
صدرالمتألهین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1367). شرح اصول الکافی. به تصحیح محمد خواجوی، تهران: انتشارات مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1385). تفسیر المیزان. ترجمة سید محمدباقر موسوی همدانی، قم: انتشارات دار العلم.
طوسی، خواجه نصیرالدین (1361). اساس الإقتباس. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فروغی، محمدعلی (1344). سیر حکمت در اروپا. تهران: انتشارات زوار.
گالاگر، جیمز (1377). آموزش کودکان تیزهوش. ترجمه مجید مهدیزاده و احمد رضوانی، چاپ چهارم، مشهد: آستان قدس رضوی.
مجلسی، محمدباقر (1403). بحار الأنوار الجامعة لدرر اخبار الأئمة الأطهار. تصحیح جمعی از محققان، چاپ دوم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
محدث برقی، أبی جعفر أحمد (1371). المحاسن. تصحیح جلالالدین محدث. چاپ دوم، قم: دار الکتب الإسلامیة.
مسلمی، ناهید، حمیدیزاده، علی، و خنیفر، حسین (1400). ارائة مدل خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری در حوزة آموزشهای مهارتی در ایران: یک مطالعة کیفی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 10(3)، 382-361.
مطهری، مرتضی (1378). مجموعه آثار (22). تهران: انتشارات صدرا.
میرزایی اهرنجانی، حسن، و سرلک، محمدعلی (1384). نگاهی به معرفتشناسی سازمانی: سیر تحول مکاتب و کاربردهای مدیریتی. پیک نور، 3(3)، 78-69.
نهرور، سهیل (1389). بررسی اهداف و شیوههای پرسشگری؛ در دو تفکر همگرا و واگرا. تهران: سومین کنفرانس ملی خلاقیتشناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریبت نوآوری ایران.
یاری دهنوی، مراد، و پورکریمی هاوشکی، مجتبی (1397). چیستی و چگونگی فلسفهورزی و پیامدهای آن در فرایند تدریس معلمان. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 8(1)، 66-43.
Blackwell. UK: Oxford. Fung, D., Kutnick, P., Mok, I., Leung, F., Lee, B., Pok-Yee, M., Yee Y., & Telford Tyler, M. (2017). Relationships between teachers’ background, their subject knowledge and pedagogic efficacy and pupil achievement in primary school mathematics in Hong Kong: An indicative study. Educational Research, 81, 119-130. Gadamer, H. G. (1994). Truth and method. New York: Continuum. Read, Stephen (1989). Relevant logic: A philosophical examination of inference. Basil Blackwell. UK: Oxford. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |