تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,338 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,092 |
بررسی و کشف مدلهای ذهنی دانش آموزان متوسطۀ اول در خصوص مفهوم حجم | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 29، بهمن 1400، صفحه 329-361 اصل مقاله (1.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رسول تازش* 1؛ منصور وصالی2؛ هانیه زینوند فرد3 | ||
1کارشناسی ارشد آموزش فیزیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه فیزیک، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد نکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدالکترونیک، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 20 مهر 1399، تاریخ پذیرش: 18 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
برخی معلمان مفهوم حجم را به طور خاص تصور کرده و از آن استفاده میکنند ولی دانشآموزان بسته به تجربة شخصی و ماهیت فعالیتی که انجام میدهند، معانی خاص خود را به مفهوم حجم نسبت میدهند. این پژوهش به صورت پدیدارشناسی و با هدف شناسایی مدلهای ذهنی دانشآموزان در خصوص مفهوم حجم انجام شده است. در این پژوهش 57 دانشآموز از پایههای هفتم، هشتم و نهم (23 نفر هفتم، 12نفر هشتم، 22 نفر نهم) سال تحصیلی 99-98 شرکت کردهاند که از این میان 25 دانشآموز برای مصاحبه به صورت هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش علاوه بر مصاحبة نیمهساختیافته، از پرسشنامة محققساخته نیز استفاده شده است. با مصاحبه و بررسی پاسخهای دانشآموزان به سؤالات پرسشنامه مشخص شد مدلهای ذهنی دانشآموزان در خصوص مفهوم حجم را میتوان در شش دسته طبقهبندی کرد. در دستة اول حجم جسم را همان وزن جسم تصور میکردند و در دستة دوم حجم به عنوان ظرفیت جسم )فضای خالی درون جسم) در نظر گرفته میشد. دسته سوم حجم را پربودن (به طور کامل) جسم تصور میکردند و دستة چهارم حجم را فضای اشغال شده توسط جسم تعریف میکردند. دستة پنجم حجم را وابسته به خصوصات هندسی (طول، عرض، ارتفاع و اندازه) در نظر میگرفتند و دستة ششم حجم را وابسته به عوامل دیگری (در بسته بودن جسم، جریان هوا در جسم، مقدار ماده اضافه شده در جسم، دارا بودن چهار گوشه در جسم، دارابودن اتم) تعریف میکردند. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس؛ حجم؛ مدلهای ذهنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating and Discovering the Mental Models of Secondary Students Regarding the Concept of Volume | ||
نویسندگان [English] | ||
rasoul tazesh1؛ Mansour Vesali2؛ haniyeh zinvand fard3 | ||
1M.Sc. in Physics Education, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Physics, Faculty of Basic Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
3.Sc. in Educational Technology, Islamic Azad University, Electronics Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Some teachers specifically conceive and use the concept of volume, but students attribute their specific meanings to the concept of volume depending on their personal experience and the nature of the activity they are doing. This study aimed to identify students' mental models regarding the concept of volume In this study, a researcher-made questionnaire was used so that 57 high school students from seventh, eighth and ninth grades (23 person seventh, 12 person eighth, 22 person ninth) in the 98-99 academic year participated in this study, of which 25 students were purposefully selected for the interview By interviewing and reviewing the answers of students it was determined that the students' mental models regarding the concept of volume can be classified into six categories. In the first group, the volume is related to the weight of the object, and in the second group, the volume was considered as the capacity of the object (empty space inside the object), and in the third group, the volume was thought to be the fullness of the object. In the fourth category, volume was defined as the space occupied by the object, and in the fifth category, volume was considered dependent on geometric properties (length, width, height and size), and in the sixth category, volume was dependent on other factors (in Closure of the object. Air flow in the object. The amount of substance added to the object. Having four corners in the object. Having atoms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mental models, Teaching, Volume | ||
مراجع | ||
بصیری کجانی، ناصر (1394). بررسی سیر تاریخی تحول مفهوم جرم و شناسایی کجفهمیهای دانشجویان کارشناسی فیزیک در مورد مفهوم جرم. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
سیدی، ملیحه (1397). بررسی و کشف مدلهای ذهنی دانشآموزان متوسطة اول در مبحث الکتریسیته. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
محمدپور، احمد (1389). روش در روش. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
محمدپور، احمد (1397). ضد روش. مجتبی هوشمندی (ویراستار)، ویراست دوم. قم: لوگوس.
Enochs, L. G., & Gabel, D. L. (1987). Different approaches teaching volume and visualization ability for students. Science Education, 71(4), 591-597. Enochs, L. G., & Gabel, D. L.) 1984). Preservice elementary teachers’ conceptions of volume. School Science and Mathematics, 84, 670-680. Gee, B., & Gee, B. )1972(. The role of the history of physics in physics education. Physics Education, 7(1), 50-56 Millar, R., Scott Driver, P., & Leach, R. J. )1996(. Young people's images of science. McGraw-Hill International. Ryder, J., & Leach, J. )1999(. University science students' experiences of investigative project work and their images of science. Science Education, 21(9), 945-956. Wiley, J., Stewart, J., & Hewson, P. W. (1996). Children’s approaches to the concept of volume. International Journal of Science Education, 80(3), 341 -360 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 283 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 233 |