| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 497 |
| تعداد مقالات | 3,862 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,758,431 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,745,212 |
رابطهی بین باورهای معرفتشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجو- معلمان | ||
| پژوهش در آموزش راهنمایی و مشاوره | ||
| مقاله 5، دوره 1394، شماره 1، اسفند 1394، صفحه 43-48 اصل مقاله (836.42 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی برزگر بفرویی* 1؛ مهدی رحیمی2؛ کاظم برزگر بفرویی2 | ||
| 1مربی / دانشگاه تربیت معلم پاکنژاد یزد | ||
| 2استاد / دانشگاه فرهنگیان یزد | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه ی ابعاد باورهای معرفتشناختی (باور به قطعیت دانش، ساده دانستن فرایند یادگیری، توانایی ذاتی یادگیری، سریع دانستن فرایند یادگیری) و خودکارآمدی تحصیلی و تعیین سهم هرکدام از آنها در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدهند که 300 نفر از این افراد به روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای و بر اساس جدول مورگان و کرجسی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه باورهای معرفتشناختی (بالیس، 2009) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (اون و فرامن، 1998) استفاده شد. بهمنظور تعیین پایایی ابزارهای پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که هر چهار باور معرفتشناختی با خودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی معنادار دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، باور یادگیری سریع (01/0>p، 24/0- =β) و سادگی دانش (05/0>p، 14/0- =β) بهصورت منفی خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی میکنند. به این معنی که دانشجویانی که باورهای خام و سادهانگارانه دارند از خودکارآمدی پایینی برخوردارند. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که تقویت باورهای معرفتشناختی می تواند خودکارآمدی تحصیلی دانشجو- معلمان را افزایش دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| باورهای معرفتشناختی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ دانشجویان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| The relationship between Epistemological Beliefs and Student Teachers’ Academic Self-efficacy | ||
| نویسندگان [English] | ||
| mahdi Barzegar1؛ Mahdi Rahimi2؛ Kezem Barzegar2 | ||
| چکیده [English] | ||
| The purpose of this research was to study relationship between epistemological beliefs (belief in certain knowledge, simplicity of knowledge, innate ability, quick learning) and academic self-efficacy as well as identifying the relative contribution of each of them to prediction of academic self-efficacy among student teachers in yazd University. during 2014-15. 300 subjects were selected based on one stage cluster method[M1] andMorgan and Krejcie table. Epistemological beliefs’ questionnaire and academic self-efficacy students’ questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using pearson’s correlation test and maltiple regression analysis. Results indicated that all four kinds of epistemological belief have a negative significant relationship with academic self-efficacy. Also results revealed that simplicity of knowledge and quick learning were the negative predicting[M2] of academic self-efficacy. This means that students who have crude and simplistic beliefs have low self-efficacy. The findings demonstrated that students' enhanced epistemological beliefs could improve their academic self-efficacy. [M1]sampling [M2]pridictors | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| epistemological beliefs, Academic self-efficacy, Students | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,224 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,514 |
||