تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,278,335 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,670,829 |
پیش نیازشناسی و وظیفهشناسی مربی تربیت دینی در اندیشههای استاد علی صفایی حائری | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
دوره 2، شماره 2، فروردین 1401، صفحه 7-26 اصل مقاله (2.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2022.10880.1106 | ||
نویسندگان | ||
ارسلان خواجه پور1؛ حسن نجفی* 2 | ||
1سطح سه، حوزه علمیه، قم، ایران. | ||
2دکتری، مطالعه برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 دی 1400، تاریخ بازنگری: 15 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 02 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تبیین اندیشههای استاد صفایی حائری بر پایه پیشنیازشناسی و وظیفهشناسی مربی در تربیت دینی بوده تا مربیان کنونی را به غفلتها و ضعفهای خود آشنا و برنامهای برای بهبود وضعیت موجودشان ارائه کند. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات به دست آمده از محیط مطالعه یعنی آثار مستقیم و دست اول استاد صفایی حائری در حوزه تربیت مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که شناخت روحیهها، ارزیابی و شناسایی، آشنایی و دوستی، جذب و صمیمیت و زمینهسازی، پیشنیازهای تربیت دینی متربی برای مربی هستند. پس از فراهم کردن پیشنیازها، مربی باید متربی خود را از اسارتهایی چون غرایز و امیال، برداشتها و سخنان مردم، جلوههای دنیا و شیطان رهایی داده و وظایف خود را ذیل تزکیه، تعلیم و تذکر متمرکز کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت دینی؛ توحیدگرایی؛ مربی؛ تربیت مربی؛ صفایی حائری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Recognition of Prerequisites and Duties of a Teacher of Religious Training in the Ideas of Master Safā’i Hā’eri | ||
نویسندگان [English] | ||
Arsalan Khajehpour1؛ Hassan Najafi2 | ||
1Level three, Qom seminary, Qom, Iran | ||
2PhD, Curriculum Study, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to explain the ideas of Master Safā’i Hā’eri based on recognizing prerequisites and duties of an educator in terms of religious training so that the current teachers become aware of their negligence and weakness and present a plan for the betterment of their current condition. The method of study is descriptive-analytic and the obtained results from the study environment, that is to say the direct and first-hand books of Master Safā’i Hā’eri in the field of education, were reviewed. The results showed that knowing spirits, evaluation and recognition, familiarity and friendship, attraction and intimacy and setting the background, are regarded as the perquisites for religious training of an educator. After providing the perquisites, an educator should free his/her student from enslavements such as instincts and desires, people’s perceptions and words, mundane and devil manifestations and concentrate on his/her duties revolving around purity, education, and admonition. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religious Education, Monotheism, Educator, Teacher Training, Safā’i Hā’eri | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
نهجالبلاغه.
ابراهیمی کیپایی، هادی؛ عامریان، فاطمه (1399). چالشها و موانع تربیت دینی نسل چهارم انقلاب در گام دوم و راهکارهای رسانهای رویارویی با آنها با تأکید بر بیانات رهبری. خانواده و پژوهش، 12(3)، ص126-105.
اسلامیان، زهرا؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ کرمی، مرتضی؛ اپونس، دیوید (1400). اجرای برنامه درسی مبتنی بر تفاوتهای فردی درس دین و زندگی در نظام آموزش و پرورش ایران؛ چالشها و راهکارها. تربیت اسلامی، 16(4)، ص30-7.
پورنیکبختی، کبری (1391). تبیین و آسیبشناسی تربیت دینی و رابطه آن با روانشناسی رشد. پژوهشنامه تربیت تبلیغی، 1(1)، ص96-67.
جعفری، طالب (1398). وظایف مربی تربیت اسلامی از منظر فقه اهلبیت(ع). پایاننامه کارشناسی ارشد. مجتمع آموزش عالی فقه.
شهریاری، روحالله؛ نجفی، حسن (1398). صلاحیتهای حرفهای مربی تربیت دینی: ارائه چارچوبی همسو با حکمت 147 نهجالبلاغه. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27(4)، ص222-195.
صدریفر، نبیالله؛ موسوی، ابوالقاسم (1391). بایستههای مربیان در تربیت دینی. مطالعات فهم قرآن، 1(1)، ص56-37.
صفایی حائری، علی (1381). روش نقد. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1382). مسئولیت و سازندگی. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1384). بشنو از نی. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1386). حرکت. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1391). روحانیت و حوزه: مشکلات و راهکارها. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1393). تربیت کودک. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1395). تطهیر با جاری قرآن. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1397). روش برداشت از قرآن. قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1398). درسهایی از انقلاب (قیام). قم: لیله القدر.
صفایی حائری، علی (1400). انسان در دو فصل. قم: لیلهالقدر.
مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحار الانوار. بیروت: الوفاء، ج64، 75، 67، 33.
نجفی، حسن (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی هویت دینی مبتنی بر تفسیر المیزان در دوره اول متوسطه. رساله دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
نگارش، حمید؛ دامن پاک مقدم، ناهید (1388). آسیبشناسی تربیت اسلامی در مدارس راهنمایی استان قم و راهکارهای مدیریتی درمان آن. مدیریت فرهنگی، 2(1)، ص59-37.
وحدانی، لیلا؛ صفار حیدری، حجت (1393). نقش معلم و مربی در تربیت دینی. در: مجموعه مقالات پنجمین همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. کرمان: دانشگاه کرمان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 269 |