تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,822 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,789 |
اثربخشی آموزش خلاقیت بر بهبود مهارت های حل مسئله و کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان خجالتی | ||
پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چندپایه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اسفند 1400 اصل مقاله (694.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میلاد نوده فراهانی* 1؛ سید رضا میر مهدی2 | ||
1معلم آموزش و پرورش ناحیه 1 اراک | ||
2استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز گلپایگان | ||
تاریخ دریافت: 30 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 04 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خلاقیت بر بهبود مهارت های حلمسئله و کاهش اضطراب اجتماعی در دانش آموزان خجالتی دوره دوم دبستان پسرانه شهر تفرش انجام شد. این پژوهش کاربردی از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، دانشآموزان پسر دوره دوم دبستان شهر تفرش در سال تحصیلی 97-1396 بود که از طریق مصاحبه با کارشناسان مربوطه 42 دانش آموزان به عنوان دانشآموز خجالتی معرفی شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه های سنجش توانایی های حلمسئله هپنر و پترسون(1982) و سنجش اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) غربالگری به عمل آمد که علاوه بر آن حکم پیش آزمون هم داشت؛ سپس دانشآموزان از طریق نمونه گیری هدفمند با گمارش تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل با تعداد 15 دانش آموز قرار گرفتند. گروه آزمایش در طی 10 جلسه 45 دقیقه ای از آموزش خلاقیت در زنگ هنر بهره مند شدند. سپس پس آزمون با پرسش نامه های مذکور برای هر دو گروه آزمایش و کنترل به عمل آمد و نمرات ثبت گردید. داده ها با بکارگیری نرم افزار spss تحلیل شد، برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد و برای بررسی مفروضه برابری واریانس ها جهت به کارگیری آزمون تحلیل کواریانس ابتدا آزمون لوین بررسی گردید. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش خلاقیت بر افزایش مهارت حل مسئله خرده مقیاس اعتماد در حلمسائل، سبک گرایش-اجتناب و کنترل شخصی تاثیر دارد؛ اما آموزش خلاقیت بر کاهش اضطراب اجتماعی آنها معنادار نبود. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ دانش آموزان خجالتی؛ مهارت حل مسئله؛ اضطراب اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Creativity Educate on Improving Problem Solving Skills and Reducing Social Anxiety of Shyness Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Milad Nodeh Farahani1؛ mir mahdi seyyed reza2 | ||
1Teacher | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Golpayegan Center | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of creativity training on improving problem-solving skills and reducing social anxiety among the shy students of primary school for boys in tafresh city. This applied research was experimental ( semi-experimental ) with pre-test and post-test with control group. The population of the study was boys students of second grade primary school of tafresh . That was determined through interviews with relevant experts (teachers, counselors, and school administrators),42 students were introduced as shy students. The test group received creative training in 6 weeks and the pre-test data were collected using questionnaire, Heppner & Patterson (psi)1982, and LSAS 1987 social phobia. After analyzing and grading students with high performance and low social anxiety, the sample was removed and the rest of the students were randomly assigned to two experimental and control groups with a number of students. the experimental group) took advantage of creativity training in the art ring for 6 weeks. after the end of the training period, the questionnaire was administered to both experimental and control groups and the scores were recorded. to test the research hypotheses, the analysis of covariance and using spss software was used. for to investigate the assumption of equality of variance, the levin test was used. The results of data analysis showed that creativity training has an impact on increasing skill-solving skill in three sub-scales of trust in problem solving, tendency-avoidance style and personal control. but it has no effect on reducing social anxiety. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
creativity, shy pupils, problem - solving skills, social anxiety | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 704 |