تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,970 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,168 |
رابطهی بین باورهای معرفتشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجو- معلمان | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 5، دوره 1394، شماره 1، اسفند 1394، صفحه 43-48 اصل مقاله (836.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی برزگر بفرویی* 1؛ مهدی رحیمی2؛ کاظم برزگر بفرویی2 | ||
1مربی / دانشگاه تربیت معلم پاکنژاد یزد | ||
2استاد / دانشگاه فرهنگیان یزد | ||
تاریخ دریافت: 09 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 04 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 09 بهمن 1394 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه ی ابعاد باورهای معرفتشناختی (باور به قطعیت دانش، ساده دانستن فرایند یادگیری، توانایی ذاتی یادگیری، سریع دانستن فرایند یادگیری) و خودکارآمدی تحصیلی و تعیین سهم هرکدام از آنها در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدهند که 300 نفر از این افراد به روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای و بر اساس جدول مورگان و کرجسی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه باورهای معرفتشناختی (بالیس، 2009) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (اون و فرامن، 1998) استفاده شد. بهمنظور تعیین پایایی ابزارهای پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که هر چهار باور معرفتشناختی با خودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی معنادار دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، باور یادگیری سریع (01/0>p، 24/0- =β) و سادگی دانش (05/0>p، 14/0- =β) بهصورت منفی خودکارآمدی تحصیلی را پیشبینی میکنند. به این معنی که دانشجویانی که باورهای خام و سادهانگارانه دارند از خودکارآمدی پایینی برخوردارند. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که تقویت باورهای معرفتشناختی می تواند خودکارآمدی تحصیلی دانشجو- معلمان را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای معرفتشناختی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between Epistemological Beliefs and Student Teachers’ Academic Self-efficacy | ||
نویسندگان [English] | ||
mahdi Barzegar1؛ Mahdi Rahimi2؛ Kezem Barzegar2 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to study relationship between epistemological beliefs (belief in certain knowledge, simplicity of knowledge, innate ability, quick learning) and academic self-efficacy as well as identifying the relative contribution of each of them to prediction of academic self-efficacy among student teachers in yazd University. during 2014-15. 300 subjects were selected based on one stage cluster method[M1] andMorgan and Krejcie table. Epistemological beliefs’ questionnaire and academic self-efficacy students’ questionnaires were used to collect data. Data were analyzed using pearson’s correlation test and maltiple regression analysis. Results indicated that all four kinds of epistemological belief have a negative significant relationship with academic self-efficacy. Also results revealed that simplicity of knowledge and quick learning were the negative predicting[M2] of academic self-efficacy. This means that students who have crude and simplistic beliefs have low self-efficacy. The findings demonstrated that students' enhanced epistemological beliefs could improve their academic self-efficacy. [M1]sampling [M2]pridictors | ||
کلیدواژهها [English] | ||
epistemological beliefs, Academic self-efficacy, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,046 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,347 |