تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,352 |
راهبردهای تدریس مطلوب در کلاسهای درس چند پایه: مطالعهای پدیدارشناسانه | ||
پژوهش در آموزش کلاسهای تلفیقی و چندپایه | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1400 اصل مقاله (890.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن کردلو* 1؛ امیر مرادی2؛ یونس امیر احمدی3 | ||
1آموزش و پرورش استان البرز | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
3دانشگاه فرهنگیان مرکزی | ||
تاریخ دریافت: 10 دی 1400، تاریخ پذیرش: 04 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی و تبیین راهبردهای تدریس مطلوب در کلاسهای درس چند پایه در مقطع ابتدایی از دیدگاه آموزگاران با رویکرد پدیدارشناسی است. برای درک تجربه زیسته شرکتکنندگان از روش نمودشناسی تفسیری از رویکردهای پژوهش کیفی استفاده شده است. نمونه پژوهش حاضر آموزگارانی هستند که بیش از پنج سال در کلاس های چند پایه تدریس کردهاند. داده ها از راه مصاحبه ژرف نیمه ساختار یافته جمعآوری و سپس به روش ون منن تحلیل شدند. بر بنیاد یافتههای پژوهش مهمترین راهبردهای تدریس اثربخش در کلاس های چند پایه در مقطع ابتدایی از دیدگاه آموزگاران عبارتند از: به کارگیری روش تدریس چندپایه تلفیقی، استفاده از روش ایفای نقش، به کارگیری روش همیاری و بحث گروهی، استفاده از راهبرد معلم یاری، استفاده از ظرفیت های محیطی و مدیریت و سازماندهی کلاس درس اشاره کرد. در نتیجه از دیدگاه مصاحبهشوندگان میتوان گفت به کارگیری راهبردهای تدریس مطلوب در کلاسهای چندپایه میتواند منجر به اثربخشتر شدن تدریس و در ادامه منجر به عمیقتر شدن یادگیری دانشآموزان گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ راهبردهای تدریس؛ کلاسهای چند پایه؛ مقطع ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Optimal teaching strategies in multi-grade classrooms: A phenomenological study | ||
نویسندگان [English] | ||
mohsen kordloo1؛ AMIR Moradi2؛ Younes AMIRAHMADI3 | ||
1Education of Alborz province | ||
2Faculty member of Farhangian University | ||
3Central Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate and explain the optimal teaching strategies in multi-grade classrooms in elementary period from the perspective of teachers with a phenomenological approach. To understand the lived experience of the participants, the interpretive representational method from qualitative research approaches has been used. Examples of the present study are teachers who have taught in multi-grade classes for more than five years. Data were collected through in-depth semi-structured interviews and then analyzed by Van Manen method. Based on the research findings, the most important effective teaching strategies in multi-grade classes in elementary school from the perspective of teachers are: the use of integrated multilevel teaching methods, the use of role-playing methods, the use of collaboration and group discussion methods, the use of teacher-assistant strategies, the use of environmental capacities and management and organization of the classroom. As a result, point of view from the interviewees, the application of appropriate teaching strategies in multi-grade classrooms can lead to more effective teaching and further lead to deeper learning of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
phenomenology, teaching strategies, multi-grade classes, elementary period | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 443 |