تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,300 |
نقش استادان در افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشجومعلمان رشته عربی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 3، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 9-24 اصل مقاله (780.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 16 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 16 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
در طول دو دهه گذشته خودکارآمدی بهعنوان یک عامل انگیزشی مهم در پژوهشهای مربوط به رفتار انسان مطرح شده است. این عامل نقش به سزایی در بهبود و افزایش عملکرد تحصیلی فراگیرندگان ایفا میکند. پژوهش پیش رو سعی دارد با بیان ابعاد و شاخصههای خودکارآمدی درزمینۀ تحصیلی به بررسی رابطه میان این عامل انگیزشی با موفقیت تحصیلی پرداخته و نقش استادان را در تقویت و افزایش خودکارآمدی دانشجومعلمان رشته عربی تبیین نماید. شیوه پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است. یافتهها نشان میدهد استادان رشته عربی با شناخت ویژگیهای رفتاری ـ عاطفی دانشجویان و با بهکارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی در تعامل با آنان میتوانند تأثیر بسیاری در ایجاد پندارههای مثبت در درون آنها مانند پرهیز از اهمالکاری، میل به درگیری تحصیلی و انگیزش پیشرفت، تفکر انتقادی، حل مسئله، خودتنظیمی و یادگیری مشارکتی داشته باشند. علاوه بر این، میتوانند شوق و انگیزه دانشجویان را نسبت به دروس مربوط به این رشته افزایش داده و به بهبود عملکرد تحصیلی آنها کمک نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی؛ عملکرد تحصیلی؛ رشته عربی؛ استاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of professors in increasing the academic self-efficacy of student Arabic teachers | ||
چکیده [English] | ||
Over the past two decades, self-efficacy has emerged as an important motivating factor in human behavior research. This factor plays an important role in improving and enhancing the academic performance of learners. The present study tries to investigate the relationship between this motivational factor with academic success by stating the dimensions and characteristics of self-efficacy in the field of education and to explain the role of professors in strengthening and increasing the self-efficacy of Arabic student-teachers. The research method is descriptive and information analysis is qualitative. Findings show that professors of Arabic by recognizing the behavioral-emotional characteristics of students and by applying cognitive and metacognitive strategies in interaction with them can have a great impact on creating positive perceptions within them., Such as Avoiding procrastination, The desire for academic engagement and motivation for progress, Critical thinking, Problem Solving, Self-regulatory and participatory learning; And increase students' enthusiasm and motivation for courses related to this field and help improve their academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-efficacy, academic performance, Arabic major, Master | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 139 |