تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,781 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,377 |
راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش زبان عربی در دوره متوسطه | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 3، شماره 4، بهمن 1400، صفحه 25-41 اصل مقاله (970.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زینب طیبی* | ||
عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه فرهنگیان استان قم | ||
تاریخ دریافت: 16 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 16 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
بنا بر اصل شانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ازآنجاکه زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی، عربی است و ادبیات فارسی بهطور کامل با آن آمیخته است، این زبان باید پس از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه در همه کلاسها و در همه رشتهها تدریس شود. با توجه به جایگاه آموزشوپرورش در تربیت نیروی انسانی کارآزموده و متخصص و انتقال ارزشهای اسلامی به نسلهای بعد، تلاش مستمر در تقویت مبانی، روشهای آموزش و یادگیری زبان عربی متناسب با سند جامع علمی کشور و اسناد بالادستی و جهتدهی امکانات و منابع بهسوی دانش و مهارت تخصصی آموزش زبان عربی تلاشی بایسته است. نوشتار حاضر با روش کتابخانهای در گردآوری دادهها و روش تحقیق توصیفی– تحلیلی در پردازش اطلاعات سامان یافته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که آموزش پرسش محور، گروه محور، آموزش مبتنی بر تفاوتهای فردی، آموزش بهرهمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش مبتنی بر بازی، یادگیری متکی بر تفکر انتقادی و آموزش مبتنی بر فهم متن با قید دینی از راهبردهای آموزش و یادگیری اثربخش زبان عربی در دوره متوسطه است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان عربی؛ راهبرد؛ یادگیری اثربخش؛ آموزشوپرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effective Arabic language teaching and learning strategies in high school | ||
نویسندگان [English] | ||
zeinab tayyebi | ||
Assistant Professor of Quran and Hadith Sciences, Farhangian University, qom | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 332 |