تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,215 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,623 |
شناسایی چالشهای دانشآموزان در حل مسائل کلامی کسر در پایان دوره ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم محسن پور* 1؛ مونا بطویی آورزمان2؛ زهرا گویا3 | ||
1گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا | ||
3دانشکده ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
تاریخ دریافت: 20 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 28 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 31 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
به کار بردن دانش ریاضی در حل مسائل از طریق مواجه ساختن دانشآموزان با چالشهای زندگی واقعی در چارچوب مسائل کلامی، یکی از شاخصهای کیفی ارزیابیِ توانایی آنان محسوب میشود. بنابراین، توانمند کردن دانشآموزان در حل مسائل کلامی، یکی از اهداف نظامهای آموزشی است. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی چالشهای حل مسائل کلامی کسرهای متعارفی در دانش آموزانی بود که دورة ابتدایی را به پایان رسانده بودند. بدین منظور با هشت دانشآموز دختر و پسر که داوطلب شرکت در پژوهش بودند و پایة ششم ابتدایی را تمام کرده بودند و آمادة ورود به پایة هفتم ابتدایی بودند، مصاحبهای با رویکرد کیفی و به روش مصاحبة مبتنی بر تکلیف صورت گرفت. محتوای تکالیف در مصاحبه، شش مسئلة کلامی ریاضی در حوزه کسر بود. پس از پیاده سازی مصاحبهها، به روش تحلیل محتوای استقرایی، زیر مضمونها و مضمونها تبیین شدند. طبق یافتههای پژوهش، 10 چالش دانشآموزان تحت عنوانهای تغییر در ساختار جمله، اشتباههای محاسباتی در عملیات با کسرها، بدفهمی در رابطه با کسرها، باور نامناسب نسبت به پاسخ یک مسئله ریاضی، محدود بودن تصور دانشآموزان نسبت به حل مسئله، غلبة یادگیری رویهای بر یادگیری رابطهای، پایین بودن اعتمادبهنفس در رابطه با حل مسئله، نقش عوامل عاطفی در حل مسئله، مشکل مفهومی در درک مفاهیم ریاضی و مدلسازی شناسایی شد. در مجموع، نتایج نشان داد دانشآموزان در حل مسائل کلامیِ کسر، با چالشهای شناختی، عاطفی و زبانشناختی مواجه هستند. لذا توصیه میشود در راستای رویارویی اصولی با این چالشها و حل آنها، تغییراتی در برنامههای درسی، سبکهای تدریس و محتوای آموزشها صورت گیرد | ||
کلیدواژهها | ||
مسائل کلامی ریاضی؛ دانشآموزانِ پایان دوره ابتدایی؛ کسر متعارفی؛ مصاحبه مبتنی بر تکلیف | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 269 |