تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,096 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,456 |
بررسی تطبیقی ساختار کتاب های ریاضی پایه های اول تا چهارم ایران و ژاپن | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* ؛ فاطمه عباسی | ||
گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
تاریخ دریافت: 14 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 05 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 06 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ساختار فیزیکی و ظاهری و روند ارائه درسها در کتابهای ریاضی پایههای اول تا چهارم ایران و ژاپن است. روش پژوهش، مطالعه تطبیقی بر اساس الگوی چهار مرحلهای جورج بردی است که فرآیند مقایسه آن در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفت. جامعه و نمونه، کتابهای درسی ریاضی پایههای اول تا چهارم مقطع ابتدایی کشورهای ایران و ژاپن است. ابزار گردآوری دادهها، چکلیستهای مربوط به اطلاعات بدست آمده از بررسی کتابهای مورد نظر در دو کشور بود که روایی صوری و محتوایی آنها توسط اساتید آموزش ریاضی و معلمان با تجربه، به تایید رسیده است. نتایج پژوهش، بعد از تفسیر و تحلیل و مقایسه در دو بخش شباهتها و تفاوتهای ساختار فیزیکی و ظاهری و روند ارائه دروس برای کتابهای منتخب از دو کشور نشان داد که این کتابها دارای تفاوتهایی در روند ارائه دروس و تعداد صفحات با یکدیگر هستند. یکی دیگر از تفاوتها، قرارگیری تمرینها برای مرور و جمعبندی کتاب هر پایه در کشور ژاپن است. کتابهای بررسی شده از هر دو کشور دارای شباهتهایی با یکدیگر نیز هستند که از جمله آنها میتوان به استفاده از مفاهیم متنوع در کتاب هر پایه، بازی و سرگرمی، صفحه آغازین برای شروع هر فصل و تمرینهای آخر هر فصل اشاره داشت. یافتههای این پژوهش میتواند به سیاست-گذاران آموزشی، مولفان و برنامهریزان کتب درسی کمک نماید تا به بهبود ساختار فیزیکی و ظاهری کتب آموزشی بپردازند و همچنین به شناخت بهتری از نقاط قوت و ضعف کتابهای درسی دست پیدا کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بررسی تطبیقی؛ کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی ایران؛ کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی ژاپن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 224 |