تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,769 |
بررسی و تحلیل چارچوبهای نظری تعابیر مفهوم اعداد گویا | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهدخت نقیبی* | ||
عضو هیات علمی گروه آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان تهران | ||
تاریخ دریافت: 23 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 28 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 30 فروردین 1400 | ||
چکیده | ||
یکی از مشکلات به کارگیری اعداد گویا در موقعیتهای یادگیری، اصطلاحات، تعابیر و زیرساختارهای متعددی است که برای بیان آن وجود دارد. محققان بر این باورند که درک همه جانبه و عمیق از ساختار اعداد گویا، بستگی به درک این تعابیر و زیرساختارها دارد. به همین منظور در سه دهه اخیر، تعدادی از محققان در مطالعاتی، بعضا با رویکردهای متفاوت، سعی در ارائه فهرستی از تعابیر و زیرساختارهای اساسی و ضروری از این مفهوم کردند. برخی از این پژوهشها، تکمیل کننده پژوهشهای قبلی و یا پژوهش های همزمان خود بودند که در دوران خود باعث ایجاد انگیزه و رقابت در حوزه توسعه مفهومی و گرایش به سمت آن در میان محققان آموزش ریاضی شدند. تنوع معانی و تعابیر ارائه شده در این مطالعات و همچنین ارتباط نامعلوم بین آن ها، خود یکی از عوامل پیچیدگی مفهوم اعداد گویا به شمار میرود. مقاله پیش رو از نوع تحلیلی-مرروی است که با هدف شفافسازی و کمک به درک دقیق ساختارهای اعداد گویا، به بررسی و نقد پژوهشهای تاثیرگذار در این زمینه، که عمدتا در فاصله زمانی 1976 تا 1993 ارائه شدند میپردازد. این تحقیق، با توجه به مبانی نظری توسعه مفهومی، علاوه بر بررسی ارتباط میان زیر ساختارها یک فهرست (در صورت امکان)، شباهت ها و تفاوتهای موجود میان فهرستهای متفاوت را نیز مورد نقد و تحلیل قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
چارچوب نظری اعداد گویا؛ مفهوم کسر؛ تعابیر اعداد گویا؛ زیرساختارهای اعداد گویا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 |