تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,044 |
ارزیابی کتاب درسی ریاضی پایه ششم ابتدایی براساس سطوح طبقهبندی سولو | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نرگس یافتیان* 1؛ افسانه محبتپناه2 | ||
1گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2دبیر آموزش و پرورش استان تهران و کارشناس ارشد آموزش ریاضی، گروه ریاضی ، دانشکده علوم، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 16 دی 1400، تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1400 | ||
چکیده | ||
با توجه به اتکای نظام آموزشی بر کتب درسی، بررسی محتوا، ساختار و مسائل مطرح شده در آنها اهمیت زیادی دارد. به دلیل اینکه در ایران نیز بیشتر فعالیتهای آموزشی حول محور کتابهای درسی انجام میشود، توجه به هماهنگ ساختن آن با توانایی فکری دانشآموزان ضروری است. پژوهش حاضر به روش تحلیلمحتوا و با هدف بررسی محتوای کتاب ریاضی پایه ششم براساس نظریه سولو انجام شده است. جامعه آماری، کتاب ریاضی پایه ششم و نمونه با جامعه برابر است. ابزار پژوهش، فرمهای تحلیل محتوایی است که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید آموزش ریاضی و معلمان باتجربه به تایید رسیده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد. نتایج نشان داد که حدود 25 درصد از مسائل کتاب به سطح تکساختاری، حدود 41 درصد به سطح چندساختاری، حدود 28 درصد به سطح رابطهای و حدود 28/0درصد به سطح انتزاع تعمیمیافته نظریه سولو اختصاص دارد. طبق نتایج، فصل پنجم دارای بیشترین مسائل در سطح رابطهای و انتزاع تعمیمیافته است و فصل چهارم دارای بیشترین مسائل در سطح تکساختاری است. نتایج به دست آمده نشان از عدم پراکندگی یکسان سطوح طبقهبندی سولو در فصلهای کتاب، بخصوص فصل چهارم و پنجم، بود. با توجه به تاثیر مستقیم رویکرد کتابهای ریاضی در عملکرد ریاضی دانشآموزان، بررسی محتوای کتابها میتواند در سنجش عملکرد برنامههای آموزشی موثر باشد. همچنین، نتایج این پژوهش میتواند به سیاستگذاران آموزشی و مولفان و برنامهریزان کتب درسی، کمک نماید تا به بهبود کتاب درسی براساس ایجاد تناسب بین سطوح شناختی دانشآموزان و سطوح کتاب بپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ریاضی؛ سطوح طبقهبندی سولو؛ کتاب درسی ریاضی؛ پایه ششم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 |