تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,659,537 |
تاثیر آموزش کارکردهای اجرایی مغز بر حافظه کاری و عملکرد توجه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدباقر فرقانی اوزرودی* 1؛ علی اکبر رئیس پور2؛ مهدی خدادادی3 | ||
1گروه آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش ، بابل، ایران | ||
2مدیر دبستان؛ آموزش و پرورش بابل/ استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان پردیس شریعتی ساری | ||
3گروه آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش بابل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 12 دی 1400، تاریخ پذیرش: 18 دی 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی مغز بر حافظه کاری و عملکرد توجه دانش-آموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و با گروه کنترل است. برای نمونه آزمایشی از 30 نفر از دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی استفاده شد. نمونههای آماری پس از سپری کردن دوره آموزشی پیشنهادی صاحبان و همکاران (1389) مورد سنجش مجدد قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی و نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده گردید. نتایج نشان داد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﺎرﮐﺮد ﻫﺎی اﺟﺮاﯾﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت و ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮای ﺑﻬﺒﻮد ﺣﺎﻓﻈﻪ ﮐﺎری و عملکرد توجه، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ روﯾﮑﺮد آﻣﻮزﺷﯽ و درﻣﺎﻧﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ استفاده ﺷﻮد. آموزش کارکردهای اجرایی مغزی، استفاده از ارزیابی های تازه را برای دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی تسهیل می کند و معلمان میتوانند به صورت ساختارمند از برخی تکنیکهای ساده آن در کلاس های درسی استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ کارکردهای اجرایی مغز؛ حافظه کاری؛ عملکرد توجه؛ اختلال یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 139 |