تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,388 |
روایت معلمان از ادراک دانشآموزان از داستانهای کتابهای فارسی دوره دوم ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 6، اسفند 1400، صفحه 1-14 اصل مقاله (404.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا ایرانمنش* 1؛ رضا صابری2؛ منصوره ُسالاری3 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
3کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان کرمان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 13 دی 1400، تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی روایت معلمان از ادراک دانش آموزان از داستان های کتاب های فارسی دوره دوم ابتدایی است. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدار شناختی بود. شرکت کنندگان در پژوهش 32 نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی شهر سیرجان در سال تحصیلی 1398-1399 بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته گردآوری و در دو مرحله کدگذاری باز، محوری تجزیه و تحلیل شد. از مجموع 48 کد مفهومی یافته های این پژوهش، در کدهای محوری مربوط به درک مطللب ویژگی های ارائه،ویژگی های یادگیرنده، نحوه نگارش، آرایه های ادبی، دستور زبان، فعالیت یادگیرنده، نوع داستان،ارئه متن و کاربرد داستان) قابل ترسیم است. نتایج پژوهش نشان داد ،ادراک دانش آموزان از داستان های کتاب های فارسی به عوامل متعددی بستگی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک؛ دانش آموزان؛ پدیدارشناختی؛ داستان؛ روایت معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teachers 'narration of students' perceptions of Persian books in the second grade of elementary school | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Iranmanesh1؛ Reza Saberi2؛ Mansoureh Salary3 | ||
1Corresponding author:Assistant Professor of Language and Persian Literature, Farhangian University of Kerman, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Kerman, Iran | ||
3Graduate of Persian Language and Literature, Kerman Farhangian University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Student comprehension is of great educational importance and story is an important tool for teaching and comprehension in children. The purpose of this study is to investigate the teachers 'narrative of students' perceptions of Persian books in the second grade of elementary school. The research method was qualitative phenomenological. Participants in the study were 32 primary school teachers in Sirjan in the analytical year 1398-1399 who were selected by purposive sampling. Data were collected using in-depth semi-structured interviews and analyzed in two stages of open, axial coding. Out of 48 conceptual codes of the findings of this research, in the central codes related to the absolute understanding of presentation features, learner features, writing style, literary arrays, grammar, learner activity, story type, text presentation and application Story) can be drawn. The results showed that students' perception of Persian book stories depends on several factors. Keywords: perception, students, phenomenology, story, teachers' narrative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
perception, students, phenomenology, story, teachers' narrative | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 498 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 325 |