تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,658,475 |
ارزیابی سطح تربیت شهروندی دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی: پردیس حکیم فردوسی) | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
دوره 8، شماره 26، فروردین 1401، صفحه 45-58 اصل مقاله (751.66 K) | ||
نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
نویسندگان | ||
حسنعلی گرمابی* 1؛ حسن مظاهری2 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
2پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | ||
تاریخ دریافت: 08 مهر 1400، تاریخ بازنگری: 25 دی 1400، تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله ارزیابی میزان برخورداری دانشآموختگان پردیس حکیم فردوسی دانشگاه فرهنگیان از تربیت شهروندی بوده است . این پژوهش، تحقیق توصیفی و کاربردی است و در انجام آن از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. جامعه پژوهشی شامل دو جامعۀ کارکنان و دانشآموختگان بود. انتخاب نمونه کارکنان به تعداد 20نفر با روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری از جامعه 180 نفری دانشآموختگان سال 1396 با روش نمونه گیری در دسترس در زمان دانشآموختگی، به تعداد 68 نفر انجام شد. برای گردآوری اطلاعات کاملتر سه نوع پرسشنامه محققساخته با همان مولفهها برای دو جامعه پژوهشی کارکنان و دانشآموختگان دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی(برادران) استان البرز تنظیم شد: الف) ارزیابی کارکنان ب) خودارزیابی دانشآموختگان ج) ارزیابی دانشآموختگان از همتایان. تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی(میانگین) و استنباطی (تحلیل واریانس) انجام گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان برخورداری دانشآموختگان مورد مطالعه از دانش شهروندی در حد متوسط و در بخشهای نگرش و مهارت در حد بالاتر از متوسط و زیاد است .همچنین میزان برخورداری دانشآموختگان از تربیت شهروندان در دیدگاه همتایان و کارکنان متوسط و از منظر خود دانشآموختگان بالاتر از متوسط می باشد. از سوی دیگر یافتهها نشان داد به صورت کلی بین میانگین خودارزیابی با ارزیابی دانشآموختگان از همتایان و ارزیابی کارکنان تفاوت معنادار وجود دارد اما بین ارزیابی کارکنان با ارزیابی دانشآموختگان از همتایان خود به صورت کلی و به تفکیک مؤلفهها تفاوت معنادار وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت شهروندی؛ شهروند؛ دانش آموختگان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
evaluating the level of citizenship education of graduates in Farhangian University: campus of Hakim Ferdowsi | ||
نویسندگان [English] | ||
hassan ali garmabi1؛ hassan mazaheri2 | ||
1professor of farhangian univerrsity | ||
2organization of educational research and planning | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this paper is to evaluate the level of citizenship education of Hakim Ferdowsi University College graduates. This research is a descriptive research. In this research, a survey method and a researcher-made questionnaire were used. For collecting more complete information through tripling, three types of questionnaires with the same components were used for two research community of staff and graduates of Farhangian University. Hakim Ferdowsi Campus of Alborz province was set up: a) staff assessment b) self-assessment of graduates c) assessment of graduates from their peers. A sample of 20 employees was selected through a targeted sampling method and a sample of 180 graduated students in 1396 with a sampling method available at graduation time, was conducted in 68 people. Data analysis was done using descriptive (mean) and inferential statistics through SPSS software. The findings of the study showed that the level of knowledge of the graduates from the citizenship knowledge is moderate and in the attitudes and skills of the higher and medium levels of higher than average.. In this regard, the status of the graduates from the following components of knowledge, attitude and skills Citizenship was distinguished by distinction. On the other hand, the findings showed that there is a significant difference between the mean self-assessment with the evaluation of graduates from the peers and staff evaluation, but there is no significant difference between the evaluation of the employees and the evaluation of the graduates from their peers in general and in terms of the components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
citizen, citizenship education, graduates, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 173 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |