تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,711 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,798 |
تدوین ساختار آموزش زیستشناسی به روش الگوی یادسپاری | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 8، شماره 29، خرداد 1401، صفحه 24-38 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین فراست* 1؛ محمد مطیری2 | ||
1استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 25 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 24 تیر 1400، تاریخ پذیرش: 02 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
امروزه آموزش زیست شناسی با پیچیدگیهای زیادی از جمله افزایش بالقوه حجم اطلاعات در محیطهای آموزشی همراه است که نیازمند اتخاذ راه کارهای جدید با استفاده از روش های آموزشی مناسب می باشد. این مطالعه با هدف بررسی قابلیت اجرا و استفاده از الگوی یادسپاری در تدریس مباحث زیست شناسی انجام شده است. بدین منظور موضوعاتی از مباحث زیست شناسی انتخاب و روش هایی برای اجرای این الگو در آموزش درس زیست شناسی بیان شده است. جامعه آمـاری مشـتمل بـر تمـام کتابهـای زیست شناسی در مقطع متوسطه دوم در رشته علوم تجربی می باشد. روش تحقیــق در ایــن پژوهـش توصیفـی اسـت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که محتوی آموزشی کتاب های زیست شناسی قابلیت تبدیل به الگوی یادسپاری را دارد و با توجه به خلاقیت معلم، آموزش زیست شناسی به روش الگوی یادسپاری می تواند با روش های مختلف انجام شود. مهم ترین کار کرد الگوی یادسپاری این است که می تواند با ارتباطی که بین اطلاعات جدید و اطلاعات قدیم برقرار می شود زمینه تشکیل حلقه های مغزی را فراهم کرده و به یاد سپاری مطالب جدید را تسهیل می کند و این رخ نمیدهد مگر با تحریک خلاقیت معلم یا دانشآموز یا هر دو آنها. | ||
کلیدواژهها | ||
"الگوی یادسپاری"؛ "زیست شناسی"؛ "آموزش"؛ "اتصال کلمه"؛ "کلمه جایگزین"؛ "کلمه کلیدی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing the structure of biology education using the memory model method | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Farasat1؛ Mohammad Motayeri2 | ||
1Assistant Professor, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
2Biology student, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
Today, biology education is associated with many complexities, including the potential increase in the volume of information in educational environments, which requires the adoption of new solutions using appropriate educational methods. The aim of this study was to investigate the applicability and use of memorization model in teaching biology topics. For this purpose, topics from biology topics have been selected and methods for implementing this model in teaching biology have been stated. The statistical society includes all biology textbooks in the secondary school in the field of experimental sciences. The research method in this research is descriptive. The results of this study show that the educational content of biology books can be converted into a memorization model and according to the teacher's creativity, biology education using the memorization model can be done in different ways. The most important function of the memorization model is that it can, with the connection that is established between new information and old information, provide the ground for the formation of brain circles and facilitate memorization of new material, and this does not happen except by stimulating the teacher's creativity or a student or both. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" Memorization model ", "Biology", "Education", "Word Connection", "Alternative Word", "Keyword" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |