تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,231,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,240 |
واکاوی روشهای تدریس کسر و نسبت تناسب در برنامه درسی آموزش ریاضی پایه ششم ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 2، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 73-89 اصل مقاله (582.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
طیبه تجری* 1؛ مهوش کریمی2؛ نسیمه جر3؛ فاطمه دلیجه4 | ||
1استادیار ،گروه علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی | ||
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگله فرهنگیان ،پردیس امام خمینی گرگان | ||
4دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ،پردیس امام خمینی گرگان | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1400، تاریخ بازنگری: 14 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 16 فروردین 1401 | ||
چکیده | ||
یادگیری ریاضیات در جنبههای مختلف زندگی ما غیرقابلانکار است، ما در زندگی خود خواسته یا ناخواسته برای حل مسائل گوناگون از ریاضیات استفاده میکنیم. کسر و نسبت تناسب یکی از مباحث مهم ریاضی پایه ششم ابتدایی است که یادگیری آن علاوه بر کمک به دانشآموز در حل مسائل ، در دیگر درسها و پایهها حتی در مقاطع دانشگاهی قابلاستفاده است. در این پژوهش تلاش شد به این سؤال پاسخ داده شود که بهترین روشهای تدریس کسر و نسبت تناسب در برنامه درسی ریاضی پایه ششم ابتدایی بهمنظور یادگیری پایدار در دانش آموزان کدام است؟ روش انجام این پژوهش، کیفی از نوع پدیدار شناختی بود. ، اطلاعات به شیوه مصاحبه با 12معلم پایه ششم ابتدایی استان گلستان که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند ، جمعآوری شد. ابزار تجزیهوتحلیل اطلاعات در این مطالعه، کدگذاری باز ، محوری و گزینشی بود . پس از کدگذاری متون مصاحبهها، 12 مقوله استخراج شد که شامل بهکارگیری نمایش و داستان، توجه بهپیش نیازهای تدریس، کار گروهی، روش پرسش و پاسخ و حل مسئله، ارائه تدریس هدفمند ، ابزارهای رسانهای، روشهای تدریس ترکیبی، رسم شکل، استفاده از ابزار آموزشی مهارت محور، تشویق کردن و روش کاوشگری بود. نتایج نشان داد که روشهای تدریس فعال و ترکیبی برای تدریس کسر و نسبت تناسب جهت دستیابی به یادگیری پایدار در دانش آموزان مؤثر میباشند. با استفاده از این روشها میتوان علاقه و انگیزه را در دانش آموزان ایجاد کرد تا آنها با تمرکز بیشتر روی مبحث درسی به یادگیری پایدار دست یابند. | ||
کلیدواژهها | ||
روشهای تدریس؛ کسر؛ نسبت و تناسب؛ برنامه درسی؛ آموزش ریاضی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 432 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 249 |